Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, Museu del Tabac, Sant Julià, festival d'orgue, orgue, Aaron Ribas, Primer Palau, Larios
Andorra, Museu del Tabac, Sant Julià, festival d'orgue, orgue, Aaron Ribas, Primer Palau, Larios

Aaron Ribas, al Primer Palau


Escrit per: 
A. L. / Ribas i Larios, a la sala Candela del Museu del Tabac, en l’assaig previ al concert d’ahir als jardins del Museu (Foto: Màximus).

L’encampadà i Josafath Larios van protagonitzar la vetllada d’anit al Museu del Tabac lauredià. No s’enfilava en aquest racó de diari des de feia un any: aleshores, amb motiu del concert de clavecí i orgue que va protagonitzar a Escaldes. Doncs avui hi torna per partida doble: d’una banda, per la vetllada que juntament amb el percussionista mexicà Josafath Larios (1980) va oferir al Museu del Tabac lauredià, que s’estrenava com a escenari del festival internacional amb un orgue portàtil –pedaler i dos teclats– portat expressament del taller de Gerard Grenzing, un dels orgueners més prestigiosos d’Europa; de l’altra, atenció, perquè Aaron Ribas (1992) forma part del cartell del Primer Palau per a la temporada que ve. El Primer Palau, sí: el cicle del Palau de la Música per on desfilen les joves promeses del panorama musical català i espanyol. Ribas hi protagonitzarà la segona de les cinc vetllades del curs amb un repertori que inclou Bach, Vierne, Widor i l’estrena absoluta de Scherzo de Rusalkas, del compositor català Marc Migó.

La cita, en fi, és el 20 d’octubre, i el cert és que el programa no tindrà res a veure amb el que va oferir anit: al Museu del Tabac hi va explorar una selecció de danses dels segles XV, XVI i XVII extretes de Flores de música (1709), patracol en dos volums en què l’organista Antonio Martín y Coll va recollir el repertori espanyol per a teclat des del Renaixement. La gràcia de tot plegat és que d’aquestes danses eminentment populars tan sols se’n transcrivia la partitura dels instruments melòdics; la percussió es donava per sabuda: el percussionista ja sabia quin ritme corresponia, segons si tocaven una pavana, un fandango o una gallarda.

Resumint: que es confiava en les seves habilitats com a improvisador i que no ens n’ha arribat la transcripció. D’aquí la feina de pura arqueologia que va haver de fer Larios, especialitzat d’altra banda en la música medieval, del Renaixement i del barroc: a partir de les escenes musicals conservades a la iconografia –gravats, pintura i escultura– ha reconstruït les possibles tècniques amb què els percussionistes dels segles XV i XVI tocaven instruments com ara el pandero, el tamburello, el tambor baix i el bendir, que són alguns dels artefactes amb què ahir va sorprendre el personal. Una feina arqueològica que depara sovint sorpreses: per exemple, tradicionalment s’ha considerat que la percussió estava vedada a esglésies i catedrals pel soroll que generava. Doncs Larios diu que molt probablement les tècniques medievals permetien tocar amb un volum molt més baix, i que el resultat podia ser fins i tot una percussió “totalment melòdica”. La pròxima sessió del cicle d’orgue, en fi, dissabte a Sant Esteve, amb l’organista holandès Ignace Michiels i un programa que parteix de Bach i passa per Mendelssohn i peces de compositors contemporanis (Litaize, Hollins i Weaver).

Andorra
Museu del Tabac
Sant Julià
Festival d'orgue
orgue
Aaron Ribas
Primer Palau
Larios
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic