Diari digital d'Andorra Bondia
Solar de Santa Coloma amb els vehicles estacionats: hi ha un GMC, un Ford, una grua Fiat, un Renault i un Hemshel alemany.
Solar de Santa Coloma amb els vehicles estacionats: hi ha un GMC, un Ford, una grua Fiat, un Renault i un Hemshel alemany.
La furgoneta Chevrolet, probablement model Panel Val de finals dels anys 40.
La furgoneta Chevrolet, probablement model Panel Val de finals dels anys 40.
El Traction Avant del 1955 'aparcat' en un prat d'Ansalonga.
El Traction Avant del 1955 'aparcat' en un prat d'Ansalonga.

Andròmines que es multipliquen


Escrit per: 
A. L. / Foto: J. E. Miró de la Jonquière

Velles Cases alerta de més vehicles antics a la intempèrie, inclòs un Chevrolet dels anys 40.

Sembla que l’operació Fargo ha despertat no només l’interès històric, sinó també la consciència dels ciutadans sobre el valor patrimonial que poden tenir els vehicles antics. El boca-orella digital va alertar quinze dies enrere el president de Velles Cases, Claude Benet, de l’existència d’un Citroën Traction Avant del 1955 abandonat en un prat d’Ansalonga. Finalment, ha resultat que no estava ben bé abandonat, sinó que l’hi havia pujat –arrossegant-lo amb un jeep– el seu últim propietari i que ha servit els últims anys per extreure’n peces de recanvi. Benet va tenir el temps i l’humor de buscar-ne el rastre a l’Arxiu Nacional, i en va trobar el primer propietari, un ciutadà francès que el va adquirir el 1955 i que el 1960, quan va obrir un comerç a Sant Julià, el va rematricular amb placa andorrana. Quatre anys després el va donar de baixa, i fins avui. Es tracta, en fi, d’un model popular de l’època, del qual en consten quatre exemplars al Museu de l’Automòbil. Lluís Dejuan, sense anar més lluny, és propietari del Traction amb què circulen els soldats alemanys de Le Blizzard.

Al xivatasso del Traction, dèiem, li ha seguit ara el de la mitja dotzena de vehicles antics que han aparegut –de fet, hi estan aparcats des de fa anys– en un solar de Santa Coloma, just a sota del cementiri nou de la capital. Es tracta de set camions que poden tenir entre quatre i sis decennis de vida, entre els quals s’ha identificat un GMC, un Ford, un Renault, una grua Fiat i un Henschel alemany. Però el més interessant és una furgoneta Chevrolet dels anys 40, potser del model Panel Van, tunejada amb els colors i el logo de la Shell i que Alan Ward, probablement una de les nostres màximes autoritats sobre vehicles històrics, diu que no va tenir gaire sortida al mercat europeu i que constitueix per tant una autèntica relíquia.

La pregunta ara és òbvia: què s’ha de fer, amb tot aquest patrimoni sobre rodes? Llançar una operació de l’estil de la Fargo és naturalment inviable, adverteix Benet, “però és molt satisfactori comprovar com la feina que hem fet fins ara ha servit per suscitar certa sensibilitat ciutadana sobre els vehicles històrics. La major part d’aquests automòbils estan destinats a ser desballestats, però potser ara que tindrem un museu nou les institucions tenen interès a rescatar-ne algun. Però la nostra feina és aquesta: alertar de l’existència d’un patrimoni en perill”. De moment, l’únic que té el futur més o menys assegurat és el Fargo de Fontaneda, que el 15 de desembre serà retirat del solar on ha estat aparcat des de mitjans anys 70 i traslladat a un aparcament per evitar que es continuï degradant. Si es restaura o no seran figues d’un altre paner. Mentre ho rumiem, com a mínim no es desintegrarà. Però aquesta Chevrolet d’aquí dalt...

Andorra
santa coloma
Velles Cases
vehicles antics
Benet
GMC
Chevrolet
Fiat
Hemschel

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte