Diari digital d'Andorra Bondia
Sánchez ha imaginat la merescuda jubilació daurada de Bogey, en color i en alguna platja tropical de les que hi ha al planeta Bleko II.
Sánchez ha imaginat la merescuda jubilació daurada de Bogey, en color i en alguna platja tropical de les que hi ha al planeta Bleko II.
Original de la portada de la integral de 'Bogey' editada el 2016, i planxa d’una de les primeres historietes, publicada a la revista ‘Cimoc’.
Original de la portada de la integral de 'Bogey' editada el 2016, i planxa d’una de les primeres historietes, publicada a la revista ‘Cimoc’.
Original de la portada de la integral de 'Bogey' editada el 2016, i planxa d’una de les primeres historietes, publicada a la revista ‘Cimoc’.
Original de la portada de la integral de 'Bogey' editada el 2016, i planxa d’una de les primeres historietes, publicada a la revista ‘Cimoc’.

Bogey, el Humphrey del futur, al saló


Escrit per: 
A. Luengo / Il·lustracions: Leopoldo Sánchez

Les Fontetes estrena la nova etapa del museu amb les planxes originals d’aquest clàssic dels 80.

“Soy detective privado, mis tarifas son correctas, nunca engaño a mis clientes más de lo necesario y este no es mi primer cadáver”. Els sona? Si hagués afegit que viu a Los Angeles i fóssim, posem que als anys 50, ens hi hauríem jugat un peix que qui així parla és Marlowe, Philip Marlowe, el detectiu existencialista de Raymond Chandler. Però resulta que som en algun moment d’un futur més o menys pròxim, que no estem a Los Angeles, sinó al planeta Bleko II, al fons de la Via Làctia, a mà dreta, i que l’individu que acaba de pronunciar aquestes paraules no és Marlowe, sinó Bogey, Jonathan Bogey.

I Bogey és el protagonista de la sensacional exposició amb què el museu del còmic estrena la nova etapa: segur que ho recorden, perquè ho vam explicar reglamentàriament aquí mateix, que el Comú de la Massana va cedir a principis de febrer les dues plantes superiors del complex de les Fontetes per ubicar-hi la sala de consulta, l’arxiu i l’espai en memòria del traspassat Carlos Ezquerra. Tot això, en fi, ho veurem quan arrenqui el saló, el 26 d’abril. Però per anar obrint boca, el president de l’ARCA i ànima de tot plegat, Joan Pieras, s’ha tret de la màniga un aperitiu que recupera l’obra magna de Leopoldo Sánchez (Cartagena, 1948), un dels grans il·lustradors espanyols dels 70 i primers 80, que juntament amb el guionista Antonio Segura va crear aquest èmul de Marlowe/Bogart. Ja es pot visitar a la planta baixa de Les Fontetes, que seguirà funcionant com a sala dexposicions temporals.

L’excusa és la integral consagrada al personatge que dos cursos enrere va publicar l’editorial Ponent Mont, i hauria de servir perquè les noves generacions descobreixin un personatge que va tenir una existència efímera: les dues primeres historietes –El hombre que floreció i Adiós, muñeca, se les va autoeditar el mateix Sánchez, i poc després el va fitxar Norma perquè l’explotés a la revista Cimoc. Va durar quatre cursos i una dotzena d’entregues, abans que Sánchez fes mutis i es dediqués a pintar. Suficient perquè Bogey, amb el seu aroma vintage i ecos de Blade Runner, deixés petja fins i tot en el Dave Gibbons de The Watchmen, segons confessió de l’il·lustrador britànic.

Doncs bé: Sánchez serà una de les estrelles del saló: hi compareixerà a més amb Tú mismo, el volum amb què tres decennis després ha tornat a la historieta. El cartell de la 23a edició es completarà amb les planxes de El astrolabio del Urania, amb què Carlos Puerta il·lustra el viatget als EUA que el 1867 es va marcar Jules Verne, i amb La vampira de Barcelona, en què Jancho González recrea la carrera de la (probablement) primera assassina en sèrie de la crònica negra catalana. Això serà a partir del 26 d’abril.

Andorra
la Massana
còmic
salo
Pieras
Sánchez
segura
Bogey
Cimoc
Puerta
Verne
La vampira de Barcelona

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte