Diari digital d'Andorra Bondia
El mural reprodueix una fotografia dels anys 50 i incorpora el padrí Viliella al balcó, procedent d’una imatge de Lengemann.
El mural reprodueix una fotografia dels anys 50 i incorpora el padrí Viliella al balcó, procedent d’una imatge de Lengemann.

Bosque culmina la marató mural


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Jonathan Gil

Encamp inaugura avui la nova façana de casa Viliella, la quarta que l’artista escaldenca ha il·lustrat aquest estiu.

Va passar setmanes enrere, quan començava a esbossar la figura mig arrepenjada sobre el balcó del primer pis que contempla la plaça de Sant Miquel: “Però si és el Viliella!” Efectivament, és el padrí Viliella, tal com el va captar el 1955 Werner Lengemann –l’estupenda sèrie andorrana del fotògraf alemany es pot consultar a l’Arxiu en línia– i tal com encara el recorden els seus veïns... sis decennis després! Es veu que era un clàssic de la plaça, i ara hi ha tornat gràcies a Sam Bosque, que l’ha convertit en un dels protagonistes del mural gegant a la façana de casa Viliella –l’actual, és clar, que data de mitjans dels anys 60– que s’inaugura oficialment avui.

El d’Encamp és el quart i últim que enllesteix des que al maig es va enfilar a la façana de la casa Vilalta de la capital per il·lustrar-la amb una escena de la fira del bestiar dels anys 20. Li van seguir l’escalador del parc del Riu, a Canillo, i la façana del Roc Blanc escaldenc. Una marató mural: perquè se’n facin una idea, a Encamp s’hi va posar el 13 d’agost, i fins que dimarts van retirar la bastida només havia fallat dos dies, dos: per la Mare de Déu d’agost i per Meritxell. Però el resultat és espectacular: sobre l’anodina façana cega de l’edifici que donava a la carretera general, Bosque ha projectat una fotografia de casa Viliella a mitjans del segle passat, tunejada amb la de Lengemann perquè hi sortís el padrí: “Hem ressuscitat un fragment de la història recent d’Encamp i l’hem posat a l’abast dels veïns. La plaça s’ha transformat, i és emocionant observar com els veïns s’hi aturen: és com si de sobte premessin un botó i comencessin a aflorar els records”.

El mural s’estén sobre una superfície de 400 metres quadrats –una mica menys que el que el 2016 va pintar a la façana de la rectoria de la capital, el primer de tots– i l’alçada màxima supera els 20 metres, sis pisos, el més alt en què ha treballat fins ara. Hi ha enterrat 120 litres de pintura i el cost total del projecte se l’han repartit el comú (12.000 euros) i la propietat (3.000).

El més sorprenent és que el resultat final no té res a veure amb el projecte original: el comú pretenia il·lustrar la façana amb un paisatge de la parròquia. Bosque no ho va veure clar i, a la manera que havia assajat amb la fira del bestiar de casa Vilalta, va demanar què hi havia hagut històricament en aquell emplaçament: “Em van mostrar fotos antigues de la casa Viliella, i ja ho vam tenir. Les primeres amb què vam treballar eren mudes, no hi havia cap personatge. I a mi em semblava interessant fer-n’hi sortir algun. La solució ens la va donar la foto de Lengemann, amb el padrí Viliella al balcó”.

Tot plegat, en rigorós blanc i negre, que –diu– li dóna una pàtina històrica, que trenca el context urbà i ens indica que allà passa alguna cosa. El padrí no és l’únic personatge del mural. Si li segueixen la mirada, ensopegaran amb la gosseta que Bosque ha plantat al peu de la casa, i que al seu torn mira inquisitivament cap a l’amo: l’única llicència poètica que s’ha permès.

El més difícil, com sempre que es tracta d’un mural, és encertar amb la perspectiva, perquè enfilada a la bastida es perd, diu, la noció espacial i s’ha de baixar constantment a peu de carrer per comprovar que no s’ha perdut el nord. La proliferació de volums, el celobert que trenca la façana i les teulades a diferent nivell són altres dificultats afegides, però no es perdin l’efecte final. Un consell per contemplar la façana en tot l’esplendor, perfectament integrada en el paisatge urbà i també amb les muntanyes i el cel del fons: pel pont que surt del complex, just abans de l’última farola. Aquest és el punt exacte.

Andorra
Encamp
mural
Bosque
Viliella
art urbà
Número de vots: 125
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic