És ben veritat que no es pot tenir tot, i el sensacional cartell del Festival de jazz va confirmar ahir la primera baixa. I no una de qualsevol, perquè Chucho Valdés estava per protagonitzar el concert central d'aquesta 42a edició, de 2 al 9 de juliol. El pianista cubà ha causat baixa per prescripció mèdia. Un quadre que requereix repòs absolut i que li impedeix per tant complir els compromisos adquirits, ni desplaçaments ni actuacions públiques per no agreujar l'estat del pacient i frenar-ne la recuperació. Així que adeu a la gira europea amb Cuba & Beyond, el disc amb què va ser nominat a l'última edició dels Grammy, inclosa la cita escaldenca.

Un contratemps inoportú, perquè l'organització li haurà de buscar substitut a menys de quatre mesos del festival. El conseller de Cultura, Valentí Closa, assegura que ja treballa en un pla B i que serà un nom de primera fila. D'entrada, una primera opció és repescar Paquito D'Rivera: el saxofonista cubà era l'estrella convidada del concert de Chucho, i la idea seria aixecar una vetllada amb el Royal Quartet, la formació que habitualment acompanya Chucho i estava confirmat a Escaldes. Veurem com acaba aquesta història, però de moment ens quedarem sense veure ni escoltar Chucho Valdés, i no és evident que hi hagi gaires oportunitats més si tenim en compte que el pianista frega els 85 anys. La del 5 de juliol al Prat del Roure havia de ser la seva quarta vegada en terra andosina, després de desfilar el 2005 per Escaldes, amb Michel Legrand; el 2008 pel Yepes, amb el seu pare, Bebo, i el 2011, de nou al Prat del Roure, amb Omara Portuondo.

Però no tot han de ser males notícies –i no ho serien en absolut si Paquito D'Rivera es deixa convèncer–. El cartell del festival ha confirmat d'una banda el concert de clausura, que tindrà lloc el 9 de juliol al Prat del Roure, i atenció al programa: Porgy and Bess, l'òpera negra de Gerswhin, amb l'ONCA, Kic Barroc i Jonaina Salvador, en l'habitual col·laboració de l'Orquestra Nacional amb el festival de jazz. Veurem com resol la consigna dels hereus del compositor nord-americà que els papers principals de Porgy and Bess han de ser interpretats per cantants negres... No és l'única novetat del cartell: aquesta edició hi haurà també doble sessió de cine a la fresca, amb un primer títol confirmat. Serà Köln 75, més biopic que documental sobre el llegendari concert de Keith Jarrett, que va donar lloc a un improvisat disc en directe que s'ha mantingut des d'aleshores al Top 5 dels més venuts de la història del jazz. Lloc i data per confirmar.

La resta del cartell ja l'hem avançat aquí mateix: a l'escenari principal del Prat del Roure s'hi succeiran Nils Landgren, l'abanderat del funk nòrdic (Funky ABBA, License to Funk i Funk Is My Religion), el 2 de juliol al concert inaugural; el saxofonista nord-americà Joshua Reddman, amb el seu últim disc, Words Fall Short, i acompanyat del pianista Pail Cornish, el baixista Philip Norris i el bateria Nazir Ebo (3 de juliol); Lizz Wright, cantant i compositora també nord-americana a qui s'ha comparat amb Tracy Chapman, i que desfilarà per Escaldes amb el disc Shadows (5 de juliol); i Maria Schneider, al capdavant d'una orquestra de vent i metall (8 de juliol). 

A l'off festival hi figuren Txema Riera Trio, Bernardo Parrilla Quarett, Ton Felices Quartet, Sixun, Emile Londonien i Pol Omedes & Strings.