El cartell de la 22a edició, els dies 27, 28 i 29 d'abril a la Massana, el completen José María Beroy, amb ‘A la sombra del convoy’, i Álvaro Ortiz, amb ‘Rituales’.
Tres anys, tres, feia que Joan Pieras li anava al darrere. I al final, és clar, s’ha sortit amb la seva: Corto Maltés serà la gran estrella de la 22a edició de la Massana Còmic, que aquest anys es retarda una setmana per no coincidir amb el saló de Barcelona i que tindrà lloc els dies 27, 28 i 29 d’abril. I ho serà amb les planxes d’Equatoria, la segona aventura de la nova etapa del personatge creat per Hugo Pratt, ressuscitat el 2015 i a quatre mans pel guionista madrileny Juan Díaz Canales –que ho és també de la sèrie Blacksad, que anys enrere ja va tenir el se reglamentari racoinet a la Massana– i l’il·lustrador badaloní Ruben Pellejero, a qui els habituals del saló recordaran del 2002, quan va desfilar per la Closeta amb Dieter Lumpen.
Doncs ara tornen amb un nou episodi, el que far catorze de la sèrie, en què el nostre heroi preferit canvia els aires polars de Sota el sol de mitjanit per la calor asfixiant d’un remot racó d’Àfrica, l’Equatoria del títol, on Corto se’n va a buscar ni més ni menys que la petja del Preste Joan, amb cameos de Churchill i Kavafis, el traficant d’esclaus Tippu Tip, el contrabandista Henry de Montfreid i el coronel Richard Meinertzhagen, ornitòleg eminent i consumat genocida. Britànic, per cert. I tots ells, personatges reals.
Tampoc no hi falta una heroïna a l’altura de Corto –la intrèpida Aïda, inspirada en la periodiosta nord-americana Ida Treat, que en un moment determinat li proposa d’escriure un reportatge sobre ell al National Gegraphic: “No tinc cap intenció de convertir-me en un aventurer de paper”, li contesta. I amb tots aquests ingredients han cuinat Pellejero i Canales un Corto fidel a l’original, diu Pieras, que conserva el tarannà àcrata i la sempiterna cigarreta als llavis (!) però que no n’és una còpia literal sinó una revisió actualitzada.
Serà en qualsevol cas una ocasió d’or per demanar-li en persona sobre el mural del camí de les Escoles que va caure anys enrere víctima de la mateixa correcció política –versió andosina– que ara oblga a despenjar dels museus teles de Balthus i companyia. Li ho demanarem a Corto i també a l’altra bèstia que desfilarà pel Saló: Manfred von Richtoffen, el Barón Rojo, el major as de la I Guerra Mundial, amb 80 victòries confirmades. El també madrileny Carlos Puerta en firma un monumental biopic en tres volums –El baile de las ametralladoras, Lluvia de sangre i Torreones y dragones– que el retrata com un depredador sense escrúpols, dotat de poders quasi paranormals que li permeten anticipar els moviments dels seus enemics –i abatre’ls– i que ha aixecat certa polèmica entre la legió d’admiradors del Baró.
Puerta –perquè se’n facin una idea: el primer il·lustrador d’Alatriste, abans que Mundet– aposta pel dibuix hiperrealista amb tirada pel gore, i el resultat –ho veuran a l’abril– és espectacular. La tercera proposta del saló també té rerefons bèl·lic, en aquest cas la II Guerra Mundial: el barceloní José María Beroy –quasi un clàssic que ha desfilat per Rambla, Creepy, Zona 84, Cairo, Cimoc i El Jueves– il·lustra a A la sombra del convoy i amb guió de Kid Toussaint el cas real de l’anomenat comboi numero 20, que la nit del 19 d’abril del 1943 va sortir de la localitat belga de Malinas en direcció a Auschwitz amb 1.639 jueus a bord. A mig camí, i en un fet absolutament insòlit en la infausta memòria de l’Holocaust, va ser atacat per un escamot de la Resistència, i dos centenars dels deportats van aconseguir escapar.
El cartell de la Massana Còmic el completa l’aragonès Álvaro Ortiz, amb Rituales. De moment, és clar, perquè falta un cinquè nom que podria ser –només podria– el Bartolomé Seguí de Tatuaje, la sensacional versió que l’il·lustrador mallorquí i el guionista Hernán Migoya han fet de l’aventura fundacional de la saga Carvalho. La reglemantària coferència de la SAC tindrà aquest any com a protagonistes Álvaro Pons, l’autor de La cárcel de papel, i Diego Cara, que ho és de Tebeolandia: entre ells dos i Pieras ho saben tot, però tot, sobre el tebeo, el còmic i la il·lustració. Monumental.