L’ambaixador de França, Nicolas Eybalin, ha presentat la vintena edició d’una temporada cultural “particularment rica” que té el desig de portar “el millor” de la creació contemporània francesa. Eybalin ha subratllat que és una programació per a totes les generacions, amb tots els gèneres artístics, música, teatre, cinema..., i que arribarà a totes les parròquies. També ha destacat l’augment en el nombre de patrocinadors i la cooperació amb les institucions i els actors de la vida cultural andorrana.

La temporada s’iniciarà la setmana vinent amb un concert homenatge a Erik Satie al centenari de la seva mort (1866-1925) i es tancarà el mes de juliol amb Emile Londonien. 

S’han programat 35 activitats, entre les quals algunes de noves, com la proposta feta a l’escola andorrana de batxillerat i al Lycée Comte de Foix d’acollir un fotoperiodista resident i que Eybalin voldria que tingués continuïtat amb la participació d’un fotògraf andorrà al Visa pour l’image que se celebra cada any a Perpinyà. 

Una altra novetat serà la conferència sobre Andorra i la Unió Europea a càrrec de Patrick Klaousen en col·laboració amb la Universitat d’Andorra o la presentació del llibre de Maria Larrea Les gens de Bilbao naissent où ils veulent.

OBRES ATREVIDES
Es manté el videomapatge a  Casa de la Vall i al Comú d’Andorra la Vella i es continua apostant per les músiques llunyanes (Scholastique Mukasonga), les obres atrevides (PUNK.E.S.), les exposicions impactants (Percevan) o els artistes innovadors (C215).

D’entre l’extens programa, Eybelin ha destacat Le siège de Mossoul, una crònica de guerra i un poema èpic en alexandrins. Félix Jousserand ofereix una actuació complementada amb enregistraments d’àudio en un duet amb el violoncel·lista Bruno Ducret. 

És la narració de la batalla urbana més gran des del setge de Stalingrad a la Segona Guerra Mundial i que va enfrontar (2016-17) la coalició iraquiano-occidental amb Daech.

Un altre dels espectacles que mereixen un comentari a part és el del Junior Ballet de l’Òpera Nacional de París, que va ser creat fa tot just un any per José Martínez, director de dansa de l’Òpera de París. La formació reflecteix el compromís de l’Òpera d’evolucionar constantment i oferir formes innovadores de creació, formació i transmissió, tot preservant el patrimoni centenari de la institució.

També cal fer esment a Phénix, un muntatge de la companyia Käfig. Es tracta d’un espectacle original que neix a partir d’una trobada inesperada i única entre la viola de gamba i la dansa en què quatre ballarins dialoguen amb aquest instrument de corda, molt popular al segle XVII. L’ambaixador Nicolas Eybalin ha volgut remarcar que “són propostes que han tingut un gran èxit a França, que s’han vist reconegudes amb premis” així com per les bones crítiques.

I no podia faltar el teatre, amb obres com Le porteur d’histoire (Encamp) o Les gros patinent bien programada el 21 de maig al Centre Cultural Lauredià tot esperant que la sala estigui llesta.

En aquesta representació, un actor shakespearià relata el viatge èpic a través d’Europa i al llarg dels segles d’un home que és víctima de la maledicció d’una sirena pescada accidentalment.

Aquesta obra està inclosa en la 68a Temporada de Teatre que organitzen conjuntament els comuns d’Andorra la Vella i de Sant Julià de Lòria. Al teatre de Les Fontetes de La Massana es representarà Entrée des artistes amb la companyia Ahmed Madani, un espectacle que posa de manifest temes d’actualitat, arrelats en la realitat dels joves a la recerca d’identitat: la pressió de la legitimitat artística o l’impacte de les desigualtats socials i culturals juntament amb les ferides de la infància i la dificultat d’acceptar-se plenament.