Diari digital d'Andorra Bondia
El cap d’Acció cultural, Ivan Sansa, i la comissària d’aquesta edició, Zoe, ahir a Artalroc.
El cap d’Acció cultural, Ivan Sansa, i la comissària d’aquesta edició, Zoe, ahir a Artalroc.

Cultura elimina el concurs de la Biennal i deixa el projecte en mans del comissari


Escrit per: 
A. L. / Foto: Agències

Reformula el procés de selecció davant de la caiguda en picat de participació, que ha passat dels 32 candidats de l'edició del 2011 als quatre d'aquesta.

Ho venien dient obertament els artistes des de fa temps, i fins i tot el ministeri ho va entendre: no era viable mantenir el model de selecció per a la Biennal de Venècia, que havia passat dels 32 candidats que es van presentar a la primera edició, la del 2011, als quatre de l’última. I això que fa dos anys ja es va retocar tot el procediment, vinculant la Biennal als Tallers d’art. Però ni així, perquè el 2017 se n’hi va presentar set –menys encara qu eel 2015– i aquest, els quatre que dèiem fa un moment. No era viable, i així ho va admetre ahir el cap d’Acció Cultural, Ivan Sansa, “perquè ens arriscàvem que en les pròximes convocatòries no es presentés ningú, o que els projectes no tinguessin prou qualitat per anar a Venècia”.

Així que va optar per mirar què fan els veïns. I el que fan els veïns és nomenar un comissari, confiar en ell la selecció de l’artista i desenvolupar tots dos un projecte per a la Biennal. Aquest serà en endavant, ja des de la pròxima edició, el model que seguirà el ministeri. S’elimina així la fórmula del concurs, que amoïnava especialment uns artistes que si no son amics, son tots coneguts o saludats, i que es veien obligats a competir entre ells com si fossin –rondinaven– a La Voz.

Una altra cosa són els motius d’aquesta desafecció galopant. Segons Sansa, ell no hi pot entrar, en aquesta qüestió. Els artistes, en canvi, sí, i no s’han estat d’assenyalar en primer lloc i com ja s’ha dit el tortuós –per a ells– procés de selecció, el fet que el creador ha sigut fins ara l’únic professional que participa en l’aventura de la Biennal que no rebia uns emoluments per la seva feina –se li abona la producció de l’obra i els desplaçaments, però no el temps que hi dedica– i l’espinosa qüestió del comissari

 Doncs pel que fa en aquest tercer aspecte, el ministeri insistirà en la fórmula de les dues últimes edicions: el comissari sortirà d’entre els creadors, historiadors de l’art i crítics (?) del país. Tornem-ho a dir: una de les queixes recurrents dels artistes ha sigut que el comissari sigui un d’ells, i que és quasi unànime l’opinió que el càrrec hauria de ser exercit per un professional de fora per evitar lògiques suspicàcies, i amb experiència i contactes en el circuit internacional. D’entrada, Sansa va avançar ahir que se li oferirà a Eva Martínez, Zoe, de repetir l’edició que ve, de la mateixa manera que ja se li va proposar fa dos anys a Míriam Ambatlle. Ella va dir que no, i el cert és que Zoe tampoc tenia ahir molt clara la seva continuïtat.

El que sí que està clar és també la reformulació dels Tallers d’art. Dels tres que hi ha a la tercera planta de la caserna de Bombers de la Massana, un quedarà vinculat a Venècia, per si l’artista de torn necessita un espai per treballar, i els altres dos s’estan habilitant per acollir els creadors foranis que s’acullin al programa d’intercanvis que el ministeri estrenarà a finals d’any. Un programa –recordem-hoobert a creadors de totes les discplines, inclosa l’escriptura, i que es completa amb el taller del segon pis, on s’allotjaran artistes de trajectòria consolidada.

Andorra
escaldes
Biennal
Venècia
comissari
Concurs
Zoe
Sansa
Tallets d'art

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte