Rodríguez Areny canvia de gènere al nou curt, que rodarà al novembre amb elenc internacional.

Hi havia una vegada l’Edur, un xaval posem que d’uns nou anys, que havia sortit a caçar amb el seu pare per uns paratges que recorden vagament les nostres muntanyes. I va l’Edur i, en un moment de comprensible tedi, s’endinsa al bosc, va a espetegar a un llac gelat i té la nefasta ocurrència, mira tu, de provar de caminar per sobre de la capa de glaç. I passa el que es veu a venir: al cap d’unes passes, el gel es trenca amb la mala fortuna que l’Edur és engolit per...

...per no sabem ben bé què, perquè l’Edur s’ha despertat al llit de casa, xop de suor i presa d’aquest malson recurrent. I diem malson perquè una de tantes nits que està a punt de caure pel forat del llac gelat percep al pis on viu amb la seva mare una presència estranya, aliena i pertorbadora. 

Doncs aquest és el prometedor punt de partida d’Under the Ice, el nou curtmetratge en què s’ha embarcat Álvaro Rodríguez Areny. El tercer del director encampadà i un canvi de registre relatiu, perquè aparca per una vegada el gènere bèl·lic i s’atreveix amb el terror pur, claustrofòbic i amb fantasma a dintre. Relatiu perquè si una cosa ha caracteritzat la filmografia de Rodríguez Areny és aquest gust pel gènere híbrid, que a Wolves i Le Blizzard oscil·lava entre el bèl·lic i el fantàstic i que ara es decanta obertament cap a un terror sui generis, amb deriva –diu ell– cap al “drama emocional” en la línia, perquè se’n facin una idea, de The Babadook, de l’australiana Jennifer Kent. 

Trigarem encara unes quantes llunes a comprovar-ho, perquè tot just ara arrenca la preproducció i el rodatge es farà esperar fins al novembre. Rodríguez Areny exerceix de nou d’home orquestra i dirigirà com en les dues ocasions anteriors un guió propi, amb l’assessorament aquesta vegada de David Gálvez. De moment tan sols té lligat el director de fotografia –el barceloní Olmo Sobrino, amb qui ja va comptar a Le Blizzard– i el cartellista, Christoher Shy, que també repeteix. El repartiment, curtíssim (tres personatges, inclosos Edur, el pare i la mare, els dos últims quasi testimonials) vol que sigui aquesta ocasió internacional, i serà de nou un rodatge exprés, cinc, màxim sis dies, la major part del temps en l’interior del pis on transcorre la diguem-ne acció en una única nit. Hi haurà també exteriors –el llac gelat– però no serà la lluita contra els elements que va comportar Le Blizzard, i una jornada de rodatge subaquàtic que constituirà el repte tècnic de Under the Ice.

Es tracta, diu, d’un projecte “més petit” que Le Blizzard, però amb un pressupost similar –38.000 euros, ja n’ha confirmat 17.000– perquè tècnicament serà més complex, i que arrenca, diu, d’un somni recurrent que ell mateix ha tingut els últims temps, que té a veure amb la mort del seu pare, cinc anys enrere, i el sentiment de culpa de no haver sabut aprofitar els últims moments que van compartir. Ai, la culpa.