L’Espai Ermengol-Museu de la Ciutat acaba de creuar la línia de la primera dècada d’existència i s’ha consolidat com un punt de referència turístic a la Seu d’Urgell. També compleix amb la funció d’impulsar recerca i difusió de la història i les històries de la Seu, amb exposicions com la dedicada al bisbe que li dona nom o el cicle Parlem d’Història. És un actiu, considera Carles Guàrdia, regidor de Cultura, que ha “contribuït a l’autoestima” del poble gràcies a aquesta tasca. També pot aixecar la bandera del coneixement que genera entre els més petits, a través de propostes com El museu és una escola.

En canvi, reconeix Guàrdia, té un punt feble encara: “Si predomina la funció turística i és també molt important el vessant escolar, ens trobem que el perfil al qual més ens costa arribar és el de la ciutadania en general”. Dit d’una altra manera: “Quants veïns de la Seu l’han vingut a visitar?”, es pregunta i pregunta. Deixant de banda l’assistència a activitats com el cicle de xerrades històriques (amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Alt Urgell i l’Arxiu Comarcal), on és cert que el 99 per cent dels assistents –i molt fidelitzats que es diu ara– són gent “de la comarca i també d’Andorra, per cert”.

Feta l’anàlisi, Guàrdia reconeix que “la pota de la ciutadania s’ha de reforçar”. Com? “Potser amb materials comunicatius estratègics”, reflexiona. Tot i que les jornades de portes obertes, com les que s’estan celebrant coincidint amb el Dia Internacional dels Museus (ahir) també poden ser una bona eina per atansar l’espai als veïns. En tot cas, és el repte immediat que es planteja a un equipament situat al bell mig de la població i que es mira cara a cara amb la catedral i el Diocesà, actius culturals i turístics primordials.

Potes a banda, l’Espai ha estat durant tot aquest temps “epicentre” en l’activitat de les regidories de Cultura, apunta Guàrdia, “perquè agrupa diferents funcionalitats”, i pel que fa a l’actual equip, “ens proposem donar-hi continuïtat però sobretot dinamitzar la part de la difusió històrica”.  La voluntat és “que sigui un espai on sempre hi hagi activitat, siguin xerrades o tallers, que sigui un espai a disposició de tot tipus de públic, des dels especialitzats en un tema al més amateur”. També ha de ser un espai que doni impuls a la recerca, “generant més projectes d’estudis sobre el Pirineu des de diferents àmbits”, i que al mateix temps serveixi per exposar-hi els resultats.

En aquests deu anys, l’equipament ha acollit tres exposicions que han estat com tres vaixells insígnia dels propòsits del museu: la dedicada al bisbe Ermengol, la centrada en el general Moragues i la Guerra de Secessió i la que repassava la trajectòria d’un altre dels actius fonamentals de la Seu i comarca, la cooperativa Cadí.