Dies de Sitges
“Guanyar és difícil però ‘Under the Ice’ és un curt potent”, diu Álvaro Rodríguez Areny a la tornada del festival català.
Ja està fet. Tercera vegada que trepitja terra sagrada, posem que estem parlant de Sitges, com a protagonista. Va ser dissabte al vespre a la sala Tramuntana, davant de dos centenars d’espectadors i –segur que ho recorden– amb Under the Ice, el tercer curt del director encampadà. Si fos Juli Cèsar diria allò tan suat de “Alea Jacta Est”, però com que és Álvaro Rodríguez Areny en va sortir satisfet del resultat “perquè concorríem amb un curt fort”, diu: “Com acabarà tot no se sap mai i guanyar és complicat, però tinc el convenciment que no hem anat a Sitges a fer turisme, que no hi hem anat amb un curt menor”.
Si no li falla l’olfacte, la grossa se la jugaran La luz (Iago Soto) i Entreterrestres (Lucas Parra), dues de les deu pel·lícules que es van projectar en la sessió de dissabte. Diumenge n’hi van seguir deu més, i altres deu ahir, i d’entre aquests trenta sortirà el vencedor del Premi al millor curtmetratge Oficial Fantàstic Competició, el nom oficial del guardó al qual Rodríguez Areny opta per tercera vegada en cinc anys, que es diu ràpid: el 2016 s’hi va estrenar amb el primer curt, Wolves, i el 2018 hi va repetir amb Le Blizzard. Però aleshores, admetia ell mateix, el premi, més aviat el somni, era participar-hi.
A veure què passa aquesta vegada. El cert és que per tractar-se de tot un veterà de Sitges, les cames li van fer figa en el moment d’encendre’s el llum i sortir a l’escenari a presentar la criatura, envoltat per bona part de l’equip tècnic i els tres protagonistes, Nerea Barros, Milo Taboada i Gio Garcia: “Estava més nerviós que mai, però no em puc queixar: tres curts, tres Sitges”. Rodríguez Areny repassa els punts forts de Under the Ice: els efectes especials que van sembrar de gel el llac d’Engolasters, la banda sonora que firmen Miguel Espinosa i Carlos Lozano, la fotografia i sobretot, sobretot, diu, el treball dels tres protagonistes: “Estem satisfets amb la feina feta i això al final és el que compta”.
Sitges, en fi, era el tret de sortida del curt, confirmat ja a dos festivals més i que ho tindrà certament difícil per competir amb Le Blizzard, que va superar el centenar de seleccions i va recollir una quinzena de premis. La pròxima cita, atenció, és el 21 d’octubre a Illa Carlemany, en l’estrena andorrana del curt. Serà l’últim que dirigeixi. Una vegada conclogui el reglamentari tour festivaler s’asseurà a escriure un llarg, un thriller que ja té entre cella i cella i una aventura de final incert, perquè un llargmetratge són paraules majors i una cosa –diu– “és tenir un guió, i l’altra rodar-lo”. Però no hi haurà un quart curt, pel desgast “psicològic i sobretot econòmic que comporta: no ho puc seguir assumint”.
Convé en aquest punt recordar que Under the Ice s’ha rodat amb un pressupost de 45.000 euros, en la banda alta per tractar-se d’un curt, però que tant l’equip tècnic com l’artístic van treballar gratis et amore, per dir-ho a la manera d’Antoni Morell. Vaja, que no van cobrar ni un cèntim. Però tot això ja es veurà. De moment, ningú li treu el seu dissabte de glòria a Sitges. I a més va veure ni que fos de lluny l’actriu Noomi Rapace, que hi presentava The Trip: “Què més puc demanar!?”