que pretén desemmascar els estereotips de gènere subjacents en el discurs de la majoria, per no dir tots els nostres museus a partir d’una intervenció dels mateixos artistes. La llista definitiva la integren Eve Ariza i Samantha Bosque, que han examinat el Museu del Tabac; Emmanuelle Besnard (Museu de l’Automòbil); Neus Mola i Maite Luque (Casa Rull); Alfons Valdés i Montserrat Altimiras (Museu del Còmic); Itziar Badenes (Farga Rossell); Susanna Herrador i Rafel Contreras (Museu Postal); Susanna Ferran (Casa d’Areny-Plandolit), i Io Casino (Museu de l’Electricitat).

Cada artista va proposar una intervenció efímera a partir del discurs museogràfic de l’equipament amb un doble objectiu, diu Baygual: reflexionar sobre el patrimoni i a la vegada sobre com aquest patrimoni reflecteix un determinat discurs que no és neutre ni gratuït i que en aquest cas consisteix en una perspectiva eminentment masculina sobre què s’exposa i com s’exposa. Es tracta, continua, d’estimular la funció de l’artista com aquell visionari capaç de detectar i denunciar les contradiccions del discurs predominant, que sovint tenim tan assumides i integrades que passen desapercebudes. Un exemple: la sala noble de la Casa d’Areny-Plandolit, farcida d’objectes -una panòplia d’armes curtes i llargues, blanques i de foc- que reflecteixen les aficions militars i cinegètiques dels membres masculins de la nissaga però que invisibilitzen les dones de la família.

La intervenció de Ferran consistirà a “desactivar” aquest pòsit tan marcadament masculi i fer que emergeixi el llegat femení dels Areny-Plandolit -limitat fins ara a la Sumpta d’Últim estiu a Ordino. Els artistes que han passat el tall -pel camí s’han quedat cinc dels disset projectes que s’hi van presentar- participaran dissabte a la Casa Rull en el tercer i últim taller preparatori -a càrrec de Pilar Bonet, comissària i crítica d’art catalana, i segons el calendari previst les obres s’exposaran in situ -cadascuna al seu museu- a partir de l’última setmana de febrer i durant tot el mes de març. El jurat estava format pel fotògraf català Onofre Bachiller, la videoartista catalana Rosa Brugat, la responsable de Museus del ministeri, Marta Planas, i la mateixa Bonet.