Si fa tres temporades es van quedar amb les ganes de veure i escoltar Dulce Pontes a l’Auditori, o si aquella marató pels tres decennis de carrera artística de la cantant portuguesa els va saber a poc, tenen una cita a la pròxima edició de Transversals, el cicle que cada tardor organitza el Comú escaldenc i que constitueix un molt saludable i efervescent calaix de sastre on caben propostes amb l’únic fil conductor d’una vocació obertament crítica i vagament contracultural. Pontes compareixerà aquesta vegada al Prat del Roure amb Focus, el sisè i últim àlbum, on reincideix en aquesta barreja de fado heterodox, música popular, jazz i ritmes llatins  que la va convertir en una de les abanderades de la renovació del gènere. Entre d’altres cosetes exquisides, hi interpreta Soledad, originalment escrit per Amalia Rodrigues i mai fins ara enregistrat en disc, Porque, sobre un poema de Sophia de Mello Breyner Andreses, i Dulce cartavela, escrit per la mateixa cantant. La vetllada es completarà amb una tertúlia a quatre amb Maricel Chavarría, periodista del diari La Vanguardia especialitzada en crítica  d’òpera amb qui evocarà el disc Focus, publicat dos decennis enrere a partir de bandes sonores d’Ennio Morricone. La cita, perquè no ho hem dit, serà el 19 d’octubre en la primera de les quatre propostes del cicle, i l’única de pagament (20 euros). L’altre plat fort del cartell és Instruccions per fer-se feixista, monòleg a càrrec de l’actriu catalana Mercè Arànega que adapta un assaig de la traspassada activista italiana Michele Murgia: una reflexió, en fi, sobre la inquietant propagació dels populismes, entesos com “l’última reencarnació dels moviments d’ultradreta”. Serà el 7 de novembre a la sala d’actes del Comú escaldenc, amb entrada gratuïta però amb reserva prèvia.

Les altres tres propostes del Transversals seran la conferència Ruralisme o barbàrie, a càrrec de Vanesa Freixa, “creadora, divulgadora i generadora de pensament crític al voltant de la ruralitat”, exdirectora de l’Escola de Pastors de Catalunya i autora de Ruralisme (25 d’octubre).  El cartell el completen  Santiago Cirugda, “arquitecte social espanyol” que concep i practica la seva disciplina “des d’una perspectiva alternativa i d’insubmissió social” (Construint amb la Crazy Arms, 9 de novembre), i Luis Vives-Ferrandis,  historiador de l’art valencià interessat en la interacció de l’home i la IA a l’hora de crear obres d’art (Màquines que pinten oles i animals artístics: cultura visual en temps posthumans, 13 de novembre).

...i Matisse al CAEE
Serà el 30 de novembre, i la gran aposta del CAEE per a la temporada de Nadal i hivern: una individual consagrada íntegrament al gravat de Henri Matisse, destinada al públic familiar i que haurà de fer front a la difícil papereta d’intentar igualar les xifres de El Japó: una història d’amor i guerra, que va tancar les portes  el 23 de setembre amb més de 5.800 espectadors i una fita gairebé històrica: doblar la xifra de públic d’entre 14 i 25 anys respecte de la mitjana de l’equipament: n’hi van desfilar prop de 600, l’11% del total. Matisse s’ha convertit gairebé en un habitual d’Escaldes: pel Thyssen hi han passat els olis Conversa sota els olivers, Canal du Midi i una raríssima peça escultòrica. Ara vindran gravats, l’especialitat del CAEE, per on ja han desfilat litografies de Toulouse-Lautrec, Chagall, Renoir, Manet, Dalí i Picasso. Pel que fa a Matisse (1869-1954), guru del fauvisme, se’l coneix essencialment per la seva obra pictòrica, però va tastar també el dibuix, l’escultura i el gravat, amb mig miler de peces.