La sala de Govern exposa fins al 2 d’agost mig centenar de guaixos i un mòbil del nord-americà.
No ha estat senzill, però el ministeri de Cultura ha aconseguit portar a la sala d’exposicions del Govern, Artalroc, 48 guaixos i un mòbil d’Alexander Calder (1898-1976) cedits per l’Omer Tiroche Gallery, una de les col·leccions privades amb major fons d’obra sobre paper de l’artista nord-americà. La retrospectiva s’ha organitzat amb la voluntat de mostrar-ne la trajectòria i l’evolució des de finals dels anys 30 fins a la seva mort, quatre dècades durant les quals es repeteixen els mateixos símbols –cercle, triangle, espiral– i els mateixos colors –blau, groc, vermell, negre, blanc. A partir dels anys 60, el color va començar a predominar, arran d’una matinada es veu que espectacular que va contemplar des de l’embarcació que el duia a Guatemala, i que el va acompanyar la resta de la seva vida.
Tot i que se’l posa habitualment al sac de l’abstracció, Calder va crear un llenguatge propi sense adscriure’s a cap corrent artística, però influenciat per autors com Miró i Mondrian, clarament presents en la seva iconografia. La geometria del color, en fi, es podrà visitar fins al 2 d’agost, i durant aquests mesos s’organitzaran activitats paral·leles. La col·lecció de la qual provenen les 49 peces que s’exposen a Artalroc està formada per unes 200 peces: els 48 guaixos que han recalat a Escaldes no són en absolut “obra menor”, i es completen amb un mòbil, The Red Crescent (1969). La geometria del color es completa amb una bateria d’activitats complementàries que arrencaran el 27 de maig amb una visita guiada a càrrec de la historiadora de l’art Carla Guinot. Seguiran dos tallers, un de destinat al públic familiar (Endevina què he vist!, que impartirà Zoe, el 9 de juny) i un “per a dones”, La visió de Calder, la teva i la meva... són idèntiques? (8 de juliol), una visita nocturna (19 de juliol), i el concert d’Arianna Savall i Peter U. Johansen, dintre del Festival de Música Antiga dels Pirineus (23 d’agost).