Diari digital d'Andorra Bondia
Aida Folch, al teaser de 'Fred' que es va rodar el desembre del 2016 a Casa Cristo; el llarg es filmarà si es compleixen els terminis a l'hivern que ve.
Aida Folch, al teaser de 'Fred' que es va rodar el desembre del 2016 a Casa Cristo; el llarg es filmarà si es compleixen els terminis a l'hivern que ve.

El català no serà requisit de cine


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Red Nose

Un 30% del rodatge haurà de ser a territori andorrà, però no caldrà que la pel·lícula ‘parli’ en la llengua oficial.

La ministra de Cultura en funcions, Olga Gelabert, augurava a principis de març que el català no seria un requisit indispensable per optar a l’ajut de 100.000 euros instituït aquest curs per estimular la producció cinematogràfica, però que “puntuaria més”. A l’hora de la veritat, el cert és que la llengua oficial no serà efectivament un requisit, però és que ni tan sols consta entre els “criteris de valoració” del plec de bases publicat dimecres pel ministeri. Un fet, aquest que hi puguin optar projectes en qualsevol llengua, que va ser unànimement aplaudit pels professionals consultats pel BonDia, que segueix la pauta de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i que respon a la realitat del sector i als precedents immediats: Josep Pozo va rodar Nick en anglès i 73 minutos en castellà, i Álvaro Rodríguez Areny, Le Blizzard, en francès, mentre que Brujas, amb coproducció de Red Nose i guió d’Agustí Franch, es rodarà també en castellà. És clar que Brujas no hi podrà optar perquè es tracta d’una telesèrie i l’ajut està específicament destinat a llargmetratges de ficció, documental o animació, i les bases n’exclouen expressament les sèries i telemovies.

Mereix especial atenció la quantitat de l’ajut: la bossa de 100.000 euros és el topall màxim, i cobrirà com a molt el 25% del pressupost total de producció. En altres paraules, i com apunta el director del festival Ull-Nu, Hèctor Mas, “és sobre el paper possible que l’ajut final sigui inferior –de fet, es preveu que quedi desert– i en el millor dels casos, si es confirmen els 100.000 euros voldria dir que la producció seleccionada haurà de tenir un pressupost mínim de 400.000 euros, quantitat que garanteix un cert estàndard professional”. Però no ens enganyem, adverteix, perquè aquests 400.000 euros no deixen de ser el que costen les pel·lícules de baix pressupost: el cost mitjà d’un llargmetratge espanyol de ficció es va enfilar el 2017 a 1,7 milions. Una altra cosa és el documental, diu, que es mou en paràmetres més baixos i en què 400.000 euros sí que poden ser considerats una xifra “generosa”.

En qualsevol llengua i 100.000 euros màxim, d’acord. Però, qui hi podrà optar? Les bases ho deixen considerablement clar: les empreses legalment registrades a Andorra que es dediquin a la producció cinematogràfica o audiovisual; els projectes impulsats per directors o guionistes “andorrans” –no queda clar si això inclou (o no) els directors i guionistes residents; les “produccions internacionals” que rodin com a mínim un 30% del metratge a territori andorrà, i finalment, com a clàusula per colar-hi casos que no compleixin els requisits anteriors, “projectes que tot i que no necessàriament es rodin a Andorra siguin de gran interès per a la cultura andorrana”.

Criteris “professionals”

Els criteris, en fi, que tindrà en compte la “comissió assessora” per decidir la concessió de l’ajut –que serà un de sol cada any, indivisible i que com s’ha vist podrà quedar desert– seran “l’interès del projecte per a la cultura andorrana i l’aportació significativa de continguts”; la trajectòria de l’empresa que el sol·licita, els dies de rodatge al país, el “nombre i nacionalitat” dels equips tècnic i artístic –una clàusula que sembla dissenyada per premiar l’“andorranitat”, però que deixa de nou als llimbs els residents; el finançament “públic o privat” d’origen nacional, i finalment, i com a calaix de sastre, “l’obtenció d’altres recursos”. Cada criteri valdrà dos punts, la puntuació màxima serà de 12, i en caldrà un mínim de 7 per optar a l’ajut.

Els professionals del sector consultats van avalar el redactat de les bases: “El 30% de rodatge nacional per als projectes forans em sembla una clàusula de sentit comú perquè la inversió reverteixi al territori i que en surtin beneficiats no només els professionals, sinó també sectors com la restauració i l’hoteleria; de fet, aquest és el sentit últim d’atreure rodatges, que estimulin l’economia local”, diu Mas, recollint el sentir general. També té sentit que es tingui especialment en compte els guionistes i els directors –i no, en canvi, els actors– “perquè són ells, juntament amb els productors, les figures creatives essencials que impulsen habitualment els projectes cinematogràfics”.

I tant Mas com Franch i Rodríguez Areny es feliciten que la comissió que decidirà l’ajut la integrin no només tècnics del ministeri –amb el titular del departament, la directora de Cultura i el director d’Acció cultural al capdavant– sinó també “dos professionals del sector, externs al ministeri i designats per la presidència” –és a dir, per la ministra. Mas resumeix de nou l’opinió ambiental –“És especialment tranquil·litzador, sobretot tenint en compte que en altres subvencions culturals no existeix, aquesta figura del professional extern”– i Franch ho remata així: “És una convocatòria rigorosa, destinada a professionals i supervisada per professionals, com requereix una inversió tan important i que garanteix al màxim la qualitat final del producte. N’estic molt satisfet.”

Andorra
ajuts
cine
cinema
subvenció
euros
100.000
Fred
Blizzard
Nick
73 minutos
Areny
Pozo
Hèctor Mas
Número de vots: 135
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic