Losada: “Li proposàvem una retallada salarial del 38%, en consonància al format reduït del cicle”.

El Comú d’Andorra la Vella tenia un pla B a la cartera mentre negociava la renovació de Josep Maria Escribano a la direcció de la Temporada MoraBanc, l’antiga Temporada de Música i Dansa: “Des del moment que vam començar a parlar sabíem que podia passar això perquè és normal que quan proposes canvis en una relació contractual a l’altra part no li acabin convenint. Per això vam començar en dues possibles propostes que haurem d’acabar de parlar amb el nostre partner, que és MoraBanc, a veure quina encaixa millor amb el model de Temporada que tenim al cap”, diu la cònsol menor, Olalla Losada.

La bona notícia és que hi ha un recanvi a la cartera. O dos, segons Losada. I que el Comú confia, diu, en la figura del director artístic perquè “el prestigi que la Temporada s’ha guanyat al llarg d’aquests trenta anys el deu precisament al director artístic que ha tingut. Nosaltres creiem en aquesta figura”. La primera opció, diu, és un professional del país –no n’hi ha gaires que donin el perfil: poden començar a fer quinieles, i potser no cal mirar gaire lluny: pensin que el mateix Escribano va dirigir l’Institut de Música abans d’assumir la direcció de la Temporada. Només si no s’arriba a un acord s’activarà el pla C, que consisteix a buscar-lo a fora.

La bona notícia, dèiem, és que la capital no repetirà l’error garrafal d’Ordino, que quan va jubilar Gerad Claret i  va refundar el Yepes, i després de l’any de traspàs de Martínez Reinoso, va eliminar la direcció artística, figura clau en qualsevol cicle, festival o temporada amb pretensions de jugar a les grans lligues. Els resultats, nefastos, salten a la vista. Això no passarà a Andorra la Vella, segons Losada. Però la notícia dolenta és que falta tan sols mig any per a la pròxima edició de la Temporada i el més calent és a l’aigüera. Escribano advertia ahir que sense calendari ni pressupost havia fet tan sols sondejos entre possibles artistes, així que el seu successor haurà d’improvisar el cartell amb un molt escàs marge de maniobra, quan és sabut que en l’àmbit de la música clàssica els bolos es lliguen amb molts mesos, per no dir anys d’antelació. Un cartell, a més, que el Comú pretén rellançar. Com a mínim, si el comparem amb les dues propostes escarransides de l’any passat: per a aquesta tardor Losada pensa en quatre vetllades, dues de clàssica i de ballet, i les altres dues de vocació més popular.

Tot i així, la nova Temporada –si se li pot dir així a un cartell tan curtet– continuarà sent un pàl·lid reflex del que va ser als anys daurats, en què com recordava ahir el mateix Ecribano es van arribar a programar nou concerts, amb classes magistrals i exposicions de propina. I és precisament aquest format redimensionat a què s’agafa el Comú per justificar les noves condicions que li oferien a Escribano per renovar. Concretament, una retallada salarial del 38%: “En tot moment li vam plantejar aquestes condicions, perquè estem compromesos amb la sostenibilitat de les finances comunals i perquè no requereix el mateix volum de feina un cartell amb quatre propostes que un de nou. Però ell ha sigut sempre la nostra primera opció, perquè la seva figura està estretament a la de la Temporada. Lamentablement, no ha pogut ser”.