Diari digital d'Andorra Bondia
El morro del vehicle, amb la marca encara pintada amb el groc original.
El morro del vehicle, amb la marca encara pintada amb el groc original.

El Fargo, tres anyets més gran


Escrit per: 
Redacció

El club Dodge Trucks avança fins al 1945 la fabricació de l’autobús de Fontaneda.

Doncs encara queden coses per dir, del Dodge Fargo de Fontaneda. Per exemple, que amb tota probabilitat el vehicle és tres anys més vell del que fins ara crèiem, i que en lloc del 1948 –segons l’any que consta que va ser matriculat, per Robert Cassany i Casimir Arajol, i amb la placa AND 402 a– va ser fabricat el 1945. Així ho proposa Dodge Trucks 1939-1947, associació nord-americana d’aficionats als vehicles històrics que –ja ho veuen– s’ha especialitzat precisament en la nostra marca i en els nostres anys, i que en tenen el cul pelat d’examinar vehicles de la casa Dodge. De moment és tan sols una conjectura, però probablement aquesta mateixa setmana sortirem de dubtes perquè els membres de l’International Club que hi van contactar tornaran a desfilar pel box on Velles Cases ha dipositat el Fargo per mesurar exactament la distància entre els eixos i determinar l’any que la criatura va sortir de la fàbrica –i de quina, ja que hi som. Així que és molt probable que quan Cassany i Arajol van anar a buscar el Fargo a París s’enduguessin un vehicle que ja tenia uns quants anys i uns quants quilòmetres a la baca.

Aquest és un dels rèdits de l’enorme interès que l’operació Fargo –diu el president de Velles Cases, Claude Benet– ha suscitat entre els membres de l’International Club, que l’han adoptat com a pròpia i han començat a moure fils. Pel que fa a la campanya de mecenatge, de moment, s’ha enfilat fins als 6.000 euros, que poden semblar xavalla davant dels 60.000 a què pot pujar la restauració del vehicle, però Benet confia que els comuns acabin apuntant al carro. En la reunió de cònsols del març van demanar una ampliació d’informació –bàsicament, en què consistirà la restauració i quin serà el destí final del vehicle– abans d’aprovar els 4.000 euros (per barba) que els demana Velles Cases. El destí és encara incert, tot i que Benet sempre ha sostingut que el nou Museu Nacional de l’Automòbil hauria de ser el contenidor natural del Fargo; sobre l’abast del lífting, el dilema és si mantenir-lo tal com s’ha recuperat de Fontaneda, o sotmetre’l a una restauració integral que permeti utilitzar-lo com a reclam publicitari i patrimonial. Molt probablement, els diners que es recaptin en concepte de mecenatge seran decisius a l’hora de decantar-se per una o altra possibilitat.

Número de vots: 74
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic