La segona edició del Festival de Teatre al Carrer torna del 6 al 8 d’octubre a Sant Julià i comptarà amb un total de divuit espectacles interpretats per setze companyies. Ho van presentar ahir la cònsol menor, Mireia Codina, juntament amb els directors del FesTac, Manoli Perpiñan i Sergi Vallés, que n’han destacat el creixement en relació amb l’any passat, quan es van dur a terme tretze actuacions a càrrec de set grups. “Hem crescut una mica, volem consolidar any rere any el festival per fomentar que sigui una cita per a la gent del país”. Segons Perpiñán, la parròquia laurediana és un entorn idoni per “fer arribar el teatre a molta gent”.

Entrant al detall, la programació se centra en tres pilars: l’humor, la reflexió i la bellesa, uns aspectes presents en tots els espectacles, assenyalant que també comptarà amb un “equilibri” general, segons Vallès. De les divuit propostes, la meitat són andorranes, “amb la voluntat de potenciar el talent del país” i la resta, nou més, internacionals, provinents de Catalunya, el País Basc, el Regne Unit i Itàlia.
Insisteix Vallès que “la dona té un paper rellevant” en aquesta segona edició. “No és perquè estigui de moda, sinó perquè les creadores comencen a tenir visibilitat i aquesta es veu reflectida en la programació”, apuntat, ressaltant propostes com Eclosió, soc el cos clos, A la fresca, L’ou, On Off i Caterina.

Segons Vallés, s’ha dut a terme un gran esforç en relació amb el pressupost, que enguany s’enfila als 22.500 euros. Tot i que la inversió per part del Comú ha augmentat en 2.500 euros respecte a la primera edició, no permet la contractació d’espectacles amb un gran desplegament tècnic, per la qual cosa “s’ha fet un esforç per triar propostes amb poques exigències tècniques per rebaixar costos i poder ampliar la programació”. A mesura que el festival es vagi consolidant s’hi haurà d’apostar més: “Les companyies del país estan fent un esforç important perquè el caixet més gran se’n va cap als grups internacionals”.

Quant a la tipologia d’espectacles, s’han anat a buscar propostes que “abastin el públic en general, des d’infants fins a adults”, malgrat que algunes actuacions són més marcadament adultes, que tinguin varietat i que no s’encavalquin perquè la ciutadania pugui gaudir de totes les funcions. “És un festival obert a tothom”, i “la programació està pensada perquè si surts d’un espai, puguis arribar a un altre”.

Vallès va destacar la participació de Líquid Dansa amb Ver / Mut, una “prova pilot” per integrar el teixit comercial de la parròquia amb el festival. “És pilot perquè ens agradaria que en futures edicions es puguin integrar els espais i establiments comercials a les situacions de carrer”. En aquest sentit, Codina va recordar que un dels factors “més rellevants” per al Comú per promoure esdeveniments d’aquesta mena a la parròquia és la reactivació, promoció i revitalització del teixit comercial, així com la possibilitat de donar visibilitat a les creacions i produccions andorranes.

En referència a les ubicacions dels espectacles, de les divuit propostes, cinc seran itinerants i la resta tindran lloc al centre de la parròquia. Tanmateix, han obert la porta a ampliar els escenaris en futures edicions, però s’han mostrat prudents tenint en compte que es tracta de la segona edició i la voluntat és consolidar la iniciativa. “És important que el públic no se’ns dispersi, concentrar-lo i que Sant Julià sigui una crida per a la gent del país i de la Seu”.