Treva a la guerra del Fiter i Rossell. La ministra de Cultura, Mònica Bonell, va exercir ahir de tallafocs i va intentar desactivar el cisma obert entre l’Associació d’Editors i el Cercle de les Arts i de les Lletres i el mateix departament quan deu dies enrere es van desmarcar explícitament de la intenció del ministeri que el premi Fiter i Rossell, la joia de la Nit Literària i que dota el Govern amb 10.000 euros que en aquesta nova etapa del guardó, ara per fi al marge de la tutela de la lleidatana Pagès, el publiquin de forma rotatòria les editorials del país. Els editors, recordin, anaven més enllà i reclamaven un replantejament no ja de la Nit Literària, sinó dels premis que gestiona el ministri de Cultura, que a banda del Fiter i Rossell són el Carlemany per al Foment de la lectura, el Martí i Pol de poesia i dos de periodisme, el Pirene i l’Àlex Lliteras.

Bonell va ser taxativa i a la vegada diplomàtica, i va apel·lar a la reunió imminent, aquesta mateixa setmana, que mantindrà amb els editors: “El Fiter i Rossell és per a nosaltres un premi important, té una trajectòria al darrere que mereix respecte i estem convençuts que té futur. Canviem d’editors i és el  moment d’agrair a Pagès per haver-hi cregut durant tots aquests anys, i de reconèixer la feina del Cercle de les Arts, que l’ha estat convocant durant gairebé mig segle. Hi haurà Fiter i Rossell, això està fora de discussió, i com diuen les bases del concurs, aquesta edició el publicarà una editorial andorrana. Ara ens hem de reunir amb els editors i per part nostra estarem oberts al diàleg, a veure en què es pot millorar. I també està fora de discussió la continuïtat del Carlemany per al foment de la lectura. Estem molt satisfets de com ha funcionat”.

Aquestes declaracions les va fer la ministra precisament en la presentació de Tolls, la novel·la amb què Nil Forcada es va endur l’última edició del Fiter i Rossell. Es tracta d’una novel·la negra amb una estructura en trencaclosques, en què els capítols, brevíssims, cedeixen la paraula cadascun a un dels personatges que orbiten al voltant de la desaparició de la Marina, una noia de 16 anys que apareixerà finalment morta... després que se li avancin altres cadàvers inesperats. La investigació la du a terme la inspectora Sara Reis, la nostra segona policia de ficció –la primera, per poc, va ser l’Elisa Blanch de L’ànima separada del cos, d’Eva Arasa. Tolls és la primera novel·la de Forcada, després de tres llargmetratges (Andorra: trinxera, Estígia i Pròfugs), un assaig literari (Pròleg) i una metanovel·la (Teoria del ridícul, pendent de publicació), i no ens descuidarem de Quixots, el personalíssim espai literari a l’estil de Negro sobre blanco i Apostrophes –salvant totes les distàncies, òbviament– que dirigeix a ATV.

Pel que fa a la polèmica del Fiter i Rossell, convé recordar que dues editorials, Marinada i Masegosa, s’han desmarcat al seu torn de la posició de les quatre grans –Anem, Medusa, Trotalibros i Editorial Andorra– i ja s’han ofert al ministeri per publicar, elles sí, el premi. D’altra banda, i segons el president del Cercle, Joan Burgués, l’estrena del premi a obra publicada que impulsa Cultura Activa aquesta mateixa edició depèn que aparegui el patrocinador que se’n faci càrrec.