Al febrer obrirà el segon establiment madrileny (i vuitè del grup) de la llibreria Idees, nascuda el 2008 en un humil local de Príncep Benlloch.

La feliç confluència es va produir dissabte a San Blas: Idees va obrir el 18 de desembre la seva setena llibreria (la primera a Madrid) al centre comercial Plenilunio d’aquest barri de l’extraradi de la capital d’Espanya, i l’ànima d’aquesta aventura mig llibresca i mig empresarial, Pamela Méndez, hi va convidar una ànima bessona, Jan Arimany, l’ideòleg de Trotalibros, un altre que està convençut que hi ha vida allà fora –és a dir, Runer avall– i que té Madrid entre cella i cella. L’invent consistia a convertir per un dia l’editor en llibreter, i el resultat, diu Méndez, va ser un èxit absolut. Arimany es va passar tota la jornada exercint de prescriptor, “i et quedes de pedra en comprovar el ganxo que té: n’era conscient perquè tenia comprovat a les llibreries literàries dels barris de Malasaña i Chueca com els volums de Trotalibros hi tenen un lloc de privilegi. I no a una, no. A totes. Però van ser desenes els lectors que dissabte van acostar-se a Plenilunio per parlar amb ells. I cal saber que per arribar-hi s’ha d’agafar bus i metro, no és una passejadeta. És un autèntic fenomen.”

Va ser la primera, però no serà l’última vegada que veurem aquest tàndem en acció. Repetiran al maig, diu Méndez, per la Feria del Libro, de la qual Arimany ha sigut profeta entre nosaltres. Si l’any passat hi vam desembarcar per primera vegada de la mà del ministeri va ser per culpa seva, que els anys anteriors havia picat pedra en solitari, sí, però amb la fe cega dels visionaris. Aquesta vegada Idees exercirà com a lleial amfitriona. Perquè la notícia és com aquest projecte empresarial que va néixer el març del 2008 amb una humil botiga a Príncep Benlloch ha anat creixent i multiplicant-se fins a convertir-se en el transatlàntic que és avui: gestiona set establiments –el de San Blas, cinc més a València i la casa mare, que continua a Illa Carlemany– amb una trentena de treballadors en nòmina, i ben aviat seran vuit, perquè el 20 de febrer obrirà nou local a Madrid, de nou en un centre comercial, el de Príncipe Pío, al barri de Casa de Campo.

De moment es plantaran aquí, però no descarten continuar creixent en un futur pròxim: “La idea era obrir només una botiga, la de Príncipe Pío, que ja era un risc prou elevat. Però va sortir l’oportunitat de Plenilunio i ens hi vam llançar. No ha pogut sortir millor, perquè la primera setmana ja vam esgotar existències i si continuem al ritme d’aquestes setmanes, acabarà l’any en primer lloc del grup per facturació, per davant fins i tot d’Illa Carlemany, que era fins ara el nostre buc insígnia”.

El secret, diu, és una fórmula híbrida que combina el millor de les grans superfícies de l’estil de l’FNAC i la casa del Libro i de les llibreries literàries estil Laie: “Nosaltres oferim llibres per a tots els lectors, tant al que busca un best-seller per passar el temps com a l’interessat en la literatura hard, penso en un Ulisses, en una Montanya mágica. Tots trobaran a Idees el llibre que busquen. I ho fem a més des de centres comercials, massa petits per a les grans cadenes però on les llibreries d’autor no s’atreveixen per falta de múscul. Nosaltres, sí”. Perquè els establiment madrilenys d’Idees fregaran els 200 metres quadrats, gairebé el doble que el d’Illa Carlemany. No són precisament una botigueta.

I per què Madrid, s’estarà demanant el lector? Gairebé per una qüestió d’atzar: “Hi vam començar a anar quan la meva filla hi va estudiar el màster, ens en vam enamorar i vam començar a buscar opcions, fins que va sortir la de Príncipe Pío.” I fins aquí. Igual de clar que va veure el salt a Madrid descarta Méndez obrir seu a Barcelona – “El mercat madrileny és més gran”– i també a Andorra, on està “madur”. I vet aquí que aquesta enginyera que va penjar els hàbits per perseguir un somni l’ha acabat complint: “No volia obrir una llibreria i prou. Volia una llibreria potent, i és el que tenim ara”. És clar que conserva la vocació de llibretera a l’antiga, és ella qui selecciona les novetats i les incorpora al catàleg de tot el grup, i ha implantat a les set llibreries –aviat, vuit– la secció Llibres que has de llegir abans de morir, amb 180 referències ineludibles, des de El Gatopardo fins a El món d’ahir, El buen soldado i The Paris Review.

Aquest gust per la literatura amb majúscules el combina amb un olfacte finíssim per al best-seller. L’últim és la trilogia Empíreo, de Rebecca Yarros, que va arrasar amb la primera entrega, Ales de sang, el més venut de la campanya de Nadal, i que ho tornarà a fer amb Ales de ferro, a la venda el 21 de febrer. Perquè el lector juvenil, diu, ha crescut de forma exponencial des de la pandèmia –ja saben: fantàstic i novel·la romàntica– i s’ha afegit al públic femení, que constitueix el gruix dels clients d’Idees (i de qualsevol llibreria): elles representen, diu, el 65% dels compradors. Elles manen. I a Idees, ara també Ideas, mana Méndez.

Diu que la gestió se li cruspeix ara la major part del temps i que rarament es pot permetre el luxe d’atendre a la botiga. Però no em diguin que no fa una mica d’enveja. O molta, vaja.