El Sax Fest, del 25 al 31 de març, manté els tres concursos i passa de 45 a 65 participants. “Durant aquests set dies, Andorra serà la capital del saxo mundial; tot el món del saxo ens estarà mirant”. Amb aquesta contundència es pronunciava ahir Efrem Roca, l’ànima d’aquesta aventura, en la presentació de la 6a edició de l’Andorra Sax Fest, que tindrà lloc entre el 25 i el 31 de març entre La Llacuna i el Centre de Congressos –amb l’escapada final del Walking Street Music, la batalla de bandes de carrer que clausurarà el certamen, que arrencarà a la Rotonda i pujarà per Meritxell. Aquesta edició s’enfila fins als 65 participants, una vintena més que el 2017: el professional de solo, la columna vertebral de la trobada, passa dels 28 als 45, i el concurs de joves talents, obert a estudiants d’entre els 12 i els 18 anys i que es va estrenar l’any passat, de disset a vint.

El cartell estrictament competitiu es completa amb el Walking Street, probablement –diu Roca– “la proposta que ens dona més visibilitat”, i que es convoca per tercera edició consecutiva amb la participació de dues bandes tarragonines –Sidral Brass Band i ZeBrand Marching Banc–, així com els tolosans Super Panela, tots tres a concurs, i –com a banda convidada– els barcelonins Brincadeira.

Però el Sax Fest inclou també dues potes que van més enllà de la competició pura i dura: d’entrada, les classes magistrals, que responen a la vocació pedagògica que l’ha caracteritzat des dels inicis, i que aquesta edició ha batut rècords amb 72 hores de classes confirmades i llista d’espera d’una trentena de saxofonistes. La clau de l’èxit és el claustre de professors, integrat per intèrprets de nivell mundial –Nacho Gascón, Christophe Grèzes, Joan Martí Frasquier, Christophe Bois, Matthieu Delage, Nikita Zimin i el que Roca qualifica com “el millor saxofonista clàssic del món, el Mozart d’aquest instrument”: el francès Vincent David, un clàssic del Sax Fest, que a més de les classes magistrals i de formar part del jurat protagonitzarà un dels vuit concerts programats: el 28 de març, al Centre de Congressos.

N’hi haurà, per tant, altres set, des de l’inaugural –Zimin, el 26 de març al Centre de Congressos– fins a la proposta de saxo flamenc del gadità Antonio Lizana, a qui probablement recordin del seu pas per l’Auditori Nacional, ara fa dos cursos, i que ara compareix amb disc nou sota el braç, Oriente (30 de març, al Centre de Congressos). Entremig desfilaran el guanyador de l’edició passada, Francisco Rusillo, i Quatuor Morphing, vencedors el 2011 del prestigiosíssim concurs internacional de música de cambra d’Osaka (27 de març, Centre de Congressos), i Frédéric Couderc i les seves Sax Stories, gentilesa de l’ambaixada de França, que repassa la història del saxo a través d’una trentena d’instruments (29 de març, Centre de Congressos).

Tot això ho ha aixecat l’Associació de Saxofonistes d’Andorra amb un pressupost que s’enfila fins als 110.000 euros i que es nodreix principalment de les aportacions del ministeri de Cultura, que manté els 17.000 euros que hi va destinar l’any passat, i el Comú de la capital, que ha apujat la seva de 13.500 a 18.000 euros: “De concursos com aquest no n’hi ha més d’una quinzena a tot el món, i el Sax Fest es troba en el top 5”, conclou Roca. Al costat de casa. Quasi res.