Diari digital d'Andorra Bondia
‘Retrat d’una jove escocesa’, de Felixmüller, formava part de ‘Femina Feminae’.
‘Retrat d’una jove escocesa’, de Felixmüller, formava part de ‘Femina Feminae’.

El públic nacional estira el Thyssen


Escrit per: 
A. L. / Foto: Jonathan Gil

Sis de cada deu dels 17.400 visitants que han desfilat per ‘Femina Feminae’ eren del país.

El públic nacional s’ha convertit en el client principal del Carmen Thyssen Andorra. I amb una notable diferència: el 59% dels 17.392 visitants que des del 10 d’octubre i fins ahir van desfilar per Femina Feminae eren del país. Per concretar: van ser 10.291, seguits a considerable distància pel públic espanyol (31%) i pel francès (4%). De fet, aquestes xifres confirmen la tendència que ja es va començar a intuir amb l’exposició anterior, Allées et vénues, on el visitant local es va enfilar fins al 50% del total i que ja va representar un notable canvi de tendència perquè en la temporada inaugural, amb Escenaris, el visitant més nombrós va ser l’espanyol, amb un 55% del total. En aquella ocasió, el públic nacional es va quedar en un 38%, digníssim però que no presagiava l’evolució posterior d’aquesta estadística.

El cas és que res no és fruit de la casualitat. Com insistia ahir el director artístic del museu, Guille Cervera, en la presentació del balanç definitiu de Femina Feminae, “el públic internacional és important, però el nacional és estratègic, és important, essencial que se’ns senti seus”. I si hem de jutjar pels números, sembla que ho han aconseguit. Com? Amb una bateria d’activitats destinades a captar el públic de proximitat: l’anomenat Entorn Thyssen, que ha crescut un 74% respecte al 2018 i que ofereix als 72 establiments amics de la pinacoteca descomptes del 40% per als seus clients; el Thyssen en família, estrenat aquest curs i que ha fet el ple en les vuit edicions programades, les col·laboracions amb Unicef, l’ONCA i Bomosa, el plein air dels primers dissabtes de mes, propostes puntuals com Gastroart i Dansart, l’edició del llibre Encadenats, amb microrelats d’un centenar d’alumnes de l’escola andorrana, el concurs nacional de dibuix organitzat amb Caldea, i les festes de Carnestoltes, Halloween i Nadal. Però per sobre de totes aquestes, Cervera en destacava ahir els prop de 5.400 estudiants que han desfilat per EduCarmenThyssen, l’espai educatiu del museu.

Els 17.400 visitants de Femina Feminae representen d’altra banda un considerable increment respecte dels 11.000 que van desfilar per Allées et vénues, i posen el Thyssen en el rumb de recuperar els 20.000 d’Escenaris. Però no es tracta, adverteix Cervera, de créixer indefinidament. En primer lloc, per les dimensions de la sala; però sobretot, perquè el que ofereix la pinacoteca és una experiència quasi íntima”: “Tenim comprovat que la major part dels visitants s’aturen a cada obra. A més, poden escollir el nivell d’interacció gràcies a l’audioguia. Aquí no passa com als grans museus, que el públic desfila a velocitat supersònica i només s’atura davant de les obres més mediàtiques”. Interessa que el públic vingui, però sobretot que repeteixi, “i això només ho podem aconseguir oferint una experiència diferent; no ens interessen les cues ni les aglomeracions”, insistia ahir el gerent de la Fundació MuseuAnd, sinó un model de creixement “orgànic, sostingut i sobretot sostenible”.

La pròxima oportunitat per posar a prova les bondats del model serà ben aviat: el 5 d’octubre s’inaugura Influencers en l’art: de Van Goyen a l’art pop, que l’endemà obrirà les portes al públic i que exposarà fins al 10 de setembre del 2020 una vintena llarga de peces –25 teles i dues escultures– que recorreran quatre segles de la història de l’art, començant pel barroc i passant pel neoclassicisme, el romanticisme, l’impressionisme, les avantguardes i l’art contemporani, amb l’habitual excursió per l’escola catalana, una de les debilitats de la baronessa Thyssen. Precisament en aquesta escola s’adscriuen els dos primers inquilins d’Influencers fins ara confirmats: Ramon Martí i Alsina, amb El torrent d’Argentona, i Joaquim Vayreda, amb Paisatge amb ramat d’ovelles.

Andorra
escaldes
Thyssen
museu
balanç
visitants
Escenaris
Feliuxmuller
Allées et venues
Femina Feminae
Influencers
Vayreda
Cervera
Número de vots: 138
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic