Diari digital d'Andorra Bondia
Rubio, amb Pieras i el dibuixant Carlos Puerta, l’abril del 2019 a l’última edició de la Massana Còmic.
Rubio, amb Pieras i el dibuixant Carlos Puerta, l’abril del 2019 a l’última edició de la Massana Còmic.

El Saló, amb Enrique Rubio


Escrit per: 
A. L. / Foto: Màximus

La pròxima edició, que es retarda a la tardor, retrà homenatge a qui en va ser estret col·laborador des dels inicis.

Si són habituals del Saló del còmic, per força han de recordar el fastuós submarí que a l’edició del 2019 donava la benvinguda a l’estand consagrat a Juli Verne i convidava de passada a una inesperada immersió oceànica. Els més petits de la casa segur que no ho han oblidat. Doncs aquell improbable artefacte el va concebre Enrique Rubio, traspassat en accident la setmana passada. Resulta que entre les moltes facetes que va cultivar al llarg de la vida hi havia la de manetes reconsagrat, “un autèntic professor Franz de Copenhage que amb quatre filferros, unes caixes de cartró, tres pantalles i uns teclats vells era capaç d’armar-te el Nautilus que vam plantar a la Closeta i que es va convertir en l’atracció més visitada de l’última edició”.

Ho recordava ahir Joan Pieras, ànima del saló i a qui unia una llarga amistat amb Rubio: tan llarga com la Massana Còmic, perquè Rubio en va ser un fidelíssim col·laborador des de la primera edició: l’empresa Marc Estil, que regentava a Escaldes, ha emmarcat tots i cadascun dels dibuixos i il·lustracions que han penjat al saló des del 1996. Des de feia tres anys, a més, Rubio se n’encarregava del muntatge i, diu Pieras, “li havia donat un toc especial: com en tot el que feia, s’hi va implicar de forma personal i hi va abocar la seva creativitat, que era molta. La imatge de la Massana Còmic dels últims temps se la devem a ell, que era un home d’entusiasme encomanadís, que mai tenia un no per resposta i que tenia solucions per tot.”

Un exemple: a l’exposició del 60è aniversari d’Astèrix que va desfilar l’estiu passat per Les Fontetes, va estar a punt de plantar-hi un poblat gal, projecte grandiós que va caure víctima de la pandèmia. I per a la pròxima edició preparava un coet –pensin en un híbrid entre el de Tintín i el del mateix Verne– que ja mai més, es resigna Pieras, s’enlairarà de La Closeta.

Així que és de justícia, diu, que el pròxim Saló tingui un record especial per a una de les persones que més hi havia treballat, i sempre des del segon pla: “Els detalls s’han de concretar, però el que està clar és que la 24a edició de la Massana Còmic retrà homenatge a Enrique Rubio, que ens ha deixat un buit professional, és clar, però sobretot humà, perquè compartir aquest quart de segle amb ell ha sigut un privilegi de veritat. I un plaer. El cop ha sigut duríssim però tirarem endavat per ell, encara que ara mateix se’ns faci difícil imaginar com. Ell era la solució de tots els problemes, qui feia fàcil el difícil”, remata Pieras. Recordin la nova data: finals de setembre, principis d’octubre.

Barcelona suspèn, la Massana resisteix
Havia de ser la 25a edició, i serà la 24à gràcies a la Covid. Però hi haurà Saló del Còmic, serà a la tardor, per assegurar el tret i per pura prudència: “Ara sembla que les coses van ben encaminades però ningú ens pot garantir que d’aquí a un mes hàgim de fer un pas enrere, així que el millor és preparar-ho bé i treballar amb una data raonable”, diu Pieras. Serà, ja ho han vist, entre finals de setembre i principis d’octubre, i el cas és que la Massana se’n sortirà on grans transatlàntics han hagut de tirar la tovallola: per segon any consecutiu, Barcelona es quedarà sense Saló del Còmic i sense Saló del Manga, dos anys d’abstinència que poden jugar a favor nostre. Pieras ja n’ha lligat mig, amb Gerardo Balsa (La sombra del cóndor), Jan (Al centro de la tierra), Marc Huguet (Les aventures del Comapedrosa) i Ricard Muñoz, fill pròdig criat a la Massana i com qui diu a les mamelles del Saló que compareixerà amb les planxes de El arte de la fantasía épica i a qui Pieras ha encarregat de passada el cartell. Falten encara per lligar dos o tres autors, i se li ha posat entre cella i cella la il·lustradora madrilenya Teresa Valero, fins ara guionista (Curiosity Shop, Brujenado) i que ha causat sensació l’àlbum del debut, Contrapaso, crònica negra del Madrid dels anys 50.

Andorra
la Massana
la Massana Còmic
salo
Enrique Rubio
Pieras
Edmond
Jan
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic