La mala notícia ja l’han vist: la 26a edició de la Massana Còmic, que havia de tenir lloc del 7 a l’11 de novembre i com l’any passat a l’edifici del telecabina, s’ha hagut de retardar fins al primer trimestre del 2025. La culpa, dels consabuts problemes d’agenda. L’ànima del Saló, Joan Pieras, havia aixecat un cartell com els d’abans de la pandèmia, amb dues patums del còmic francobelga –Philippe Luguy, amb la seva gran obra, Percevan, i Hermann Hupper, el creador de Jeremiah, que compareixia amb les planxes de Brigantus– l’argentí Gerardo Balsa, amb la trilogia La sombra del cóndor,  els aviadors –un d’alemany enrolat a la Legió Cóndor, un d’espanyol al servei de la República– enfrontats  a la Guerra Civil espanyola, i la torna encara més portentosa: una magna exposició amb les planxes de Montserrat, la trilogia autobiogràfica de Julio Ribera (Barcelona, 1927-Cognin, Saboia, 2018), cedides per la viuda de l’il·lustrador hispanofrancès al Museu del Còmic, per primera vegada es publica en català i amb la col·laboració del Saló.

No serà només un canvi de dates. El cartell també s’ha hagut de reformular i el que tindrem després de Nadal, si és possible al gener, serà l’exposició amb els originals de la trilogia de Ribera, que Amaníaco ha reunit en un sol volum (Montserrat memòries des de l’exili) i que s’havia de presentar en rigorosa primícia a la Massana. Els altres autors programats –Luguy, Hermann i Balsa– els deixa Pieras per al Saló del 2025 –l’Associació del Còmic i el Comú estan acabant de perfilar una dràstica remodelació del format– i que tindrà probablement lloc al novembre.

Per compensar, i a banda de Montserrat –que tindrà també la seva presentació, amb Pieras, que n’ha escrit el pròleg, i l’editor i vell conegut del Saló, Joan Coll– el mateix Pieras hi presentarà Els meus herois del segle XX, estupenda recopilació amb mig centenar d’article que als anys 90 va publicar sota aquest títol al Diari d’Andorra i consagrats a personatges icònics de l’espanyol i del còmic universal, des del Capitán Trueno, Tintín, Superman i Conan, a Spirit, Dani  Futuro, Asterix i Príncipe Valiente. Això, a la primera part, amb pròleg de l’actor espanyol Carlos Areces, ell mateix col·leccionista il·lustre i que assistirà a la presentació del volum, col·laboracions d’il·lustradors (Jordi Bernet, Carlos Giménez, Jan, Paco Nájera i Ricardo Muñoz), crítics (Joan Coll, Manuel Darías) i escriptors (Txema Díaz-Torrent).

Aquesta primera secció inclou dues tornes formidables: d’una banda, la reedició de El jinete fantasma, aventura fundacional i inèdita en què el llegendari Ambrós, el pare del Trueno, explica els orígens del personatge i que fins ara només s’havia publicat al fanzone CAH, de, Club de Amigos de la Historieta, en una edició artesanal i avui introbable del 1980.

L’altre regalet que tot bon friqui del còmic sabrà valorar és la resurrecció de El Capitán Tronado, el particularíssim homenatge que Paco Nájera va retre a Ambrós i que ha cedit generosament. El volum, atenció, conclou amb la reedició íntegra de les quinze primeres entregues d’Una crònica sentimental del TBO, que el mateix Pieras va començar a publicar ara fa un any i de forma mensual al BONDIA hi explica anècdotes de primeríssima mà dels dibuixants que ha conegut en mitja vida d’anar-los al darrere, des d’Ambrós, naturalment, fins a Manuel Vázquez (Anacleto), Jan (Super López, Ezquerra (Judge Dredd), MOPrris (Lucky Luke) Iranzo (Cachorro), Eisner (Spirit), Gner (Inspector Dan) i anar fent. I no ens descuidem de l’homenatge final a dos megaclàssics de l’edat d’or del TBO: Francisco Ibáñez, el pare de Mortadelo, i el portadista Antonio Bernal.

Entenc que els hàgim posat el caramelet a la boca i ara se’n morin de ganes, però una mica més de paciència: el gener és aquí mateix.