Diari digital d'Andorra Bondia
‘Prats de Santa Coloma’ (1932), de Joaquim Mir, serà la imatge de ‘Talents amb denominació d’origen’.
‘Prats de Santa Coloma’ (1932), de Joaquim Mir, serà la imatge de ‘Talents amb denominació d’origen’.
'Cases a la platja’, de Joan Roig (1882), procedent del fons de Crèdit Andorrà, ‘dialogarà’ amb 'Platja de Vilanova'. una vista d’aquest mateix espai que es conserva a la col·lecció Thyssen.
'Cases a la platja’, de Joan Roig (1882), procedent del fons de Crèdit Andorrà, ‘dialogarà’ amb 'Platja de Vilanova'. una vista d’aquest mateix espai que es conserva a la col·lecció Thyssen.
'Platja de Vilanova’, de Joan Roig (1882), serà una de les cinc obres de la col·lecció Thyssen que s'exposarà al Valira i farà parella amb Cases a la platja, del mateix Roig i que es conserva al fons de Crèdit.
'Platja de Vilanova’, de Joan Roig (1882), serà una de les cinc obres de la col·lecció Thyssen que s'exposarà al Valira i farà parella amb Cases a la platja, del mateix Roig i que es conserva al fons de Crèdit.

El Thyssen, més català que mai


Escrit per: 
A. L. / Fotos: Fons d'art Crèdit Andorrà / Col·lecció Carmen Thyssen Bornemisza

La pinacoteca estrena col·laboració amb Crèdit Andorrà i n’exposarà 23 obres del fons d’art a partir del febrer.

És sabuda la debilitat de Carmen Thyssen per l’edat d’or de la pintura catalana, que ha tingut un lloc destacat en les quatre exposicions que fins a la data s’han succeït al Valira. I és prou conegut que el gruix del fons d’art de Crèdit Andorrà correspon precisament als grans artistes catalans dels anys que van del 1880 al 1950. Així que era només qüestió de temps que totes dues institucions acabessin convergint. L’ocasió l’ha propiciat, és clar, la situació excepcional que ha provocat la pandèmia. Per dir-ho ràpidament: l’exposició que a dreta llei s’hauria d’haver inaugurat aquesta tardor s’ha posposat fins al 2022, i en el seu lloc s’ha programat Talents amb denominació d’origen: de Rigalt a Puigdengolas, que obrirà l’11 de febrer i que es podrà visitar fins al 9 de gener del 2022.

El motiu, segons explicava ahir Guillermo Cervera, en funcions de comissari, era esquivar el risc cert que un inopinat repunt de la Covid obligués a tancar de nou fronteres i posés en risc l’exposició amb obres de la col·lecció de la baronessa inicialment prevista. La solució va ser aixecar en el temps rècord de sis mesos una joint venture artística absolutament inèdita: la col·laboració entre el Thyssen Andorra i  Crèdit Andorrà, una fundació de dret públic i una entitat privada que indiquen el camí que caldrà seguir en endavant per aixecar projectes d’aquesta magnitud.

És la primera vegada que una part tan considerable dels fons de Crèdit sortirà de la seu central de l’entitat per ser exposada en públic: 23 obres, que es completaran i dialogaran amb altres cinc de procedents de la col·lecció de Carmen Thyssen. I ara, ja ho han vist, la pintura catalana serà la protagonista única i absoluta, amb representants dels quatre grans grups que van des del Romanticisme fins a mitjans de segle XX: la Colla del Safrà, l’Escola d’Olot, els Il·luministes de Sitges i Els Quatre Gats, tots ells units per les influències franceses i el cordó umbilical de l’escola de Belles arts de Barcelona, la Llotja, on per cert, va estudiar Sergi Mas al final d’aquest període. No hi faltaran, és clar, les patums del període, des de Casas i Urgell fins a Meifrén i Mir, de qui s’ha escollit un dels paisatges andorrans –Prats de Santa Coloma– per il·lustrar el cartell de l’exposició. El diàleg entre les dues col·leccions que proposa Talents amb denominació d’origen s’il·lustra amb les dues vistes de la platja de Vilanova del barceloní Joan Roig i Soler, una de Crèdit i l’altra de la col·lecció Thyssen, que compartiran pany de paret al Valira.

Això serà, en fi, a partir del febrer. Fins al 10 de gener encara estem a temps de (re)visitar Influencers, la quarta exposició del Thyssen Andorra i per on han desfilat des de l’octubre del 2019 prop de 12.000 visitants, lluny dels 17.400 de Femina, Feminae, però on s’han de comptar els dos mesos que el museu va estar tancat al públic, per no parlar del tancament de fronteres, que també li ha fet un mal considerable: “Un mal any, és cert, i una llàstima perquè al gener i febrer superàvem les xifres de Femina. Però no tan catastròfic com tot feia preveure al març”, conclou el gerent del Thyssen, Pep Farràs.

El ministeri injectarà 460.000 euros al Thyssen
L’aportació del ministeri de Cultura per al funcionament del Carmen Thyssen s’enfilarà el 2021 a 460.000 euros, un  pessic menys que els 470.000 que hi ha injectat els dos últims exercicis. El pressupost del museu es completa amb els ingressos que genera per la venda d’entrades, esdeveniments i merchandising, una quantitat que segons Farràs oscil·la entre els 80.000 i els 100.000 euros. 

L’acord amb Espanya, a prop, i el ‘Mata Mua’, lluny
Guillermo Cervera augurava ahir que l’acord amb el ministeri de Cultura espanyol per a la renovació del lloguer de la col·lecció privada de Carmen Thyssen es tancarà probablement a última hora d’un termini que expira el 31 de desembre. En canvi, el Mata Mua, que és part principal del litigi, s’allunya cada vegada més del Valira. Aquest any segur que no vindrà vaticina Cervera. Massa car.

Andorra
escaldes
Thyssen
Valira
Cervera
baronessa
Influencers
Talents amb denominació d'origen
Casas
Mir
Puigdengolas
Meifrén
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic