El Museu Carmen Thyssen deixarà l’hotel Valira d’Escaldes. Això ja ho sabíem, com sabíem també que el trasllat es concretarà tan aviat com concloguin les obres del Node, la nova seu d’Andorra Telecom a l’avinguda Meritxell de la capital. Segons el calendari previst, l’estiu de l’any que ve. El Thyssen hi ocuparà la planta baixa i els dos soterranis: en total, 700 metres quadrats que tripliquen la superfície actual. El que havia quedat pendent eren els serrells de l’operació, que busca òbviament situar el museu al rovell de l’ou comercial de la vall central i amb què el patronat confia multiplicar per 10 les entrades, que al Valira mai han complert per les elevades, potser exagerades, estimacions inicials.
El primer serrell era el destí de la planta baixa del Valira, que des del febrer del 2017 –de fet, des de molts mesos abans, perquè l’espai es ha haver de condicionar expressament– ha tingut el Thyssen com a inquilí. Recordin de passada que el lloguer d’aquest espai, 9.000 euros mensuals segons l’acord subscrit aleshores, el cobria (i el cobreix encara) el Comú d’Escaldes. Era obvi que la part alta de la parròquia perd amb la marxa del Thyssen un ganxo turístic de primer ordre, i que el trasllat del Thyssen deixava en certa manera orfe el Projecte Caldes que pretén revifar aquesta zona. Doncs bé: la intenció del ministeri de Cultura és conservar la planta baixa del Valira com a espai expositiu.
La pregunta òbvia és: per exposar-hi què? I la resposta, segons la ministra Mònica Bonell, són les col·leccions del país en mans privades. De moment, ja hi ha converses en marxa amb dos col·leccionistes que s’hi han mostrat particularment interessats, i l’objectiu és ara, naturalment, embarcar el Comú escaldenc en aquesta nova aventura. Tot està de moment sobre la taula: el model de gestió de l’espai –qui es faria càrrec del lloguer? Qui hi aportaria el personal qualificat? La resta de despeses ordinàries?– però també el termini de la cessió, i si caldrà pagar o no un cànon o lloguer als col·leccionistes.
El corol·lari –en realitat la causa– d’aquest canvi de rumb és el trasllat del Thyssen a la capital. L’estiu que ve, ja s’ha dit. I també en aquest punt quedaven –i queden– uns quants serrells pendents. D’entrada, el concepte de l’equipament: seguiria sent essencialment una sala d’art que cada temporada renovava el contingut expositiu, com ha sigut des que va obrir, el març del 2017? O es reconvertiria en un museu amb totes les de la llei, amb una col·lecció permanent i, aprofitant el plus de superfície que es guanyarà al Node, combinada amb mostres temporals? Doncs sembla que aquesta és l’opció preferida del patronat –com a mínim de la ministra, que ho té coll avall– i la primera conseqüència hauria de ser que l’exposició avui en cartellera, consagrada a Modest Cuixart i que es pot visitar fins al 4 de gener, serà molt probablement l’última de la sèrie que va arrencar el 2017 amb Escenaris i que ha permès que pel Valira hi desfilessin patums com ara Gauguin, Monet, Matisse i Sisley, entre moltíssims altres.
Queda també per concretar el contingut de l’espai consagrat a les noves tecnologies aplicades al món de l’art previst al soterrani, mentre que el que està dat i beneït és la renovació del conveni per deu anys firmat el 2017 i que vinculava el Govern i la baronessa Carmen Thyssen. Expira l’1 de gener del 2027 i Bonell no té dubtes que es prorrogarà. Respecte al cost de tot plegat, la ministra afirma que la reubicació de la seu del Thyssen i la reorientació conceptual seran possibles amb la mateixa partida de 450.000 euros anuals que el Govern hi ha destinat des del primer dia.
Museu de l’Automòbil: tancat ‘sine die’ i amb opcions de mudar-se... a Santa Coloma
Com més aviat millor, però sense data fixa perquè encara s’ha d’adjudicar la delicada operació de desamiantar els vuit vehicles sospitosos. Així que el Museu de l’Automòbil continuarà tancat de moment sine die, després que a finals d’agost s’hi localitzés la presència d’aquest element altament cancerigen en alguns components. No se’n van detectar partícules a l’ambient i per tant no va suposar cap risc per als visitants, però el desamiantatge es farà in situ i per tant no es podrà reobrir fins que s’hagi solucionat aquesta anomalia. Reobrirà a la ubicació actual, a l’avinguda Joan Martí d’Encamp, seu del museu des del 1998, perquè no han prosperat les negociacions per construir-ne una de nova al complex que el Comú està aixecant a la plaça dels Arínsols per ubicar-hi el nou casal d’avis. Bonell també descarta definitivament el monumental, per no dir megalòman projecte que es va presentar el 2017, en temps de Toni Martí i Olga Gelabert: un soterrani i la planta baixa d’un edifici de nova planta, també als Arínsols, que havien de compartir Comú i Govern. Hauria costat 11,5 milions i és una de les ocurrències que va morir amb la pandèmia. Però el que està clar és que la seu actual s’ha quedat petita. No entra dins de l’horitzó de la legislatura aixecar un nou edifici, admet Bonell, però a mitjà termini hi ha una opció que comença a guanyar pes: traslladar el Museu de l’Automòbil ens unes naus de Santa Coloma, al costat del 360º. Una operació que compta naturalment amb la simpatia del Comú de la capital.