‘Basat en històries reals’, amb obra de Colita, Pomés i Masats, dijous al CAEE.
Ella es diu Karen Leiz, té 19 anys, exerceix de model i encara no s’ha convertit en la dona de Leopoldo Pomés. Som al 1959, i segons explica ella mateixa, un matí a primera hora va rebre la trucada imperiosa del fotògraf català, futur inventor de les bombolles Freixenet. Li demanava, quasi li exigia, que agafés un banyador blanc i que l’esperés a la porta de casa, que la recollia en deu minuts i que es plantarien a la platja de Castelldefels per aprofitar els núvols que Pomés portava tant de temps esperant.
El resultat va ser Imatge blanca, fotografia icònica que forma part de la història del boom turístic de l’Espanya dels anys 60, i que a partir de dijous penjarà al CAEE. Imatge blanca és una de les cent fotografies que conformen Basat en històries reals, exposició singular produïda a partir dels fons de Foto Colectania i que proposa un joc que probablement ha maquinat qualsevol amant de la fotografia: que l’autor li expliqui el com, el quan i el per què de determinada escena. Com Leiz va fer amb Imatge blanca –no ho podia fer ell mateix, traspassat el 2019, un any abans que s’inagurés la mostra, però que caram, ella n’era la protagonista, a banda de musa, futura sòcia i futura esposa.
Junt amb Pomés, Basat en històries reals inclou mig centenar més de noms de la fotografia catalana i espanyola de la segona meitat del segle XX, autors com Pilar Aymerich, Toni Catany, Colita, Joan Colom, Joan Foncuberta, Alberto García-Alix, Cristina García Rodero, Ramon Masats, Xavier Miserachs, Chema Madoz i, atenció, Virxilio Viéitez, aquella mena de Claverol de Pontevedra que el 2010 va recalar també al CAEE.
A banda de conèixer com es cou una fotografia des de les bambolines, Basat en històries reals permet accedir a través d’un codi QR al fons de Colectania. El centenar d’imatges de l’exposició es distribueixen en quatre àmbits temàtics: Àlbum personal, L’altra història de les fotografies, Paisatges reals i Histpories construïdes.