Ja està: demà és finalment el dia. Tècnics de Patrimoni amb la cap del departament, Isabel de la Parte, al capdavant, es desplaçaran a primera hora del matí al domicili dels germans Bosch-García Bravo, al barri de Sarrià de Barcelona, per prendre possessió del conjunt mural de Sant Esteve, les dues pintures romàniques –El bes de Judes i La flagel·lació de Crist– que el Govern adquireix per un preu conjunt de 2,9 milions d’euros –als 2,75 milions inicialment pactats cal afegir-hi un pessic de 137.000 euros més que s’embutxacarà l’Estat espanyol en concepte d’impost de transmissions patrimonials.

L’arribada a Andorra del comboi –un camió especialment condicionat per transportar els frescos en les condicions ideals d’humitat i temperatura– s’espera a primera hora de la tarda, i el destí final serà com ja s’ha dit l’espai Columba. L’operació de descàrrega serà igualment delicada i a la vegada decisiva, perquè una vegada dipositats a la planta noble de l’edifici els restauradors de Patrimoni hauran d’avaluar si necessiten un temps d’aclimatació abans de ser penjats de nou –al mur on fins fa uns mesos hi havia la pantalla gegant, just darrere del fals absis del contenidor dels frescos de Santa Coloma. D’aquest examen dependrà l’obertura al públic de l’Espai Columba, que tancarà dijous les portes i ja no les tornarà a obrir fins que el conjunt sigui visitable. Fonts del ministeri consideren que el més probable és que s’aprofiti la festa setmanal de dilluns i que els frescos descansin fins l’endemà, dimarts, que si es compleixen aquestes previsions seria el primer dia que els ciutadans podrien visitar-los.

L’altra qüestió pendent de tancar és quin serà el règim de visites. Fins ara la idea del ministeri era programar un dia de portes obertes a la setmana perquè els ciutadans poguessin accedir gratuïtament a l’Espai Columba. Sembla que l’opció que va guanyant punts és el format que es va assajar ara fa un lustre quan les pintures de Santa Coloma, fins aleshores als magatzems de Patrimoni, es van ubicar al recentment estrenar equipament. Cultura va programar un mes seguit de portes obertes, del 23 de  març al 30 d’abril, que es va saldar amb un èxit incontestable –els deu primers dies ja hi havien desfiat un miler de persones– i que fins i tot va obligar a prorrogar la gratuïtat.

Una altra cosa és la inauguració oficial dels frescos, que serà ja al setembre, a la tornada de les vacances, i que comptarà amb la presència dels ja expropietaris, Juan i Enriqueta Bosch-García Bravo. Es tancarà així un cercle que va començar a finals del 1926, quan El bes de Judes (que fa 242 centímetres d’ample per 203 d’alçada) i La flagel·lació de Crist (165 per 203 centímetres) van ser arrencats de l’absis de l’arxiprestal de Sant Esteve pel restaurador italià Arturo Cividini i per ordre de l’antiquari barceloní Josep Bardolet. El cicle complet, atribuït a l’anònim Mestre d’Andorra, datat als dos rimers decennis del segle XIII i que completaven altres dues escenes –El lavatori de Crist, avui al Prado, i La coronació d’espines, al MNAC– figuren des del 1929 a la col·lecció de l’industrial Ròmul Bosch. El bes i La flagel·lació no n’han sortit mai, i demà, per fi, tornen a casa. Esperem que ara sí, definitivament.