Tornen els titelles, com a l’estupenda cançó de Serrat, no direm que la millor, però sens dubte al Top-5, i això és molt dir quan parlem del Poble Sec. Tornen a Encamp, és clar, casa seva des que fa 23 anys algú va tenir la feliç, lluminosa idea de consagrar un cicle sencer a la més pobra i marginada de les arts escèniques. Encara més que el circ, sí. Excepte a França, un país civilitzat –tot i que aquests dies els francesos s’han conjurat per fer-nos creure el contrari–on hi ha fins i tot una École Nationale Supérieure des Arts de la Marionette. Quina enveja. Així que no és casualitat que l’espectacle inaugural d’Ànima, com amb bon criteri es va rebatejar el curs passat el festival, vagi a càrrec d’una companyia francesa: Blick Théâtre, que desfiarà per la sala de festes del Complex amb Tumulte. Una obra muda que explora, aix, el dol d’uns pares que acaben de perdre la seva filla. Tampoc és casualitat la data, perquè Tumulte es representarà el vespre de Tots Sants.
Seran cinc espectacles i sis funcions en vuit dies de festival, que s’allargarà fins al 8 de novembre. I totes, al Complex. A Tumulte li seguiran La tormenta, de Zero en Conducta i millor espectacle de titelles al Feten 2025: un nen que viu literalment a l’ombra d’un núvol, quina metàfora extraordinària i a qui els trons i la pluja provoquen dolor i tristesa (4 de novembre); Jo, Tarzan, adaptació del megaclàssic de Burroughs amb què Festuc Teatre es va endur el premi al millor espectacle familiar a la Feria de Teatro de Castilla y León 2024 (6 de novembre); La (petita) Moby Dick, d’Eudald Ferré, mena d’spin-off del monument de Melville (dos dies, 7 i 8 de novembre, i quatre funcions), i La gata que va canviar la història, premi Cuitat de Barcelona en la categoria de dansa (8 de novembre).