“Tenim dos espais d’exposició, el CAEE i el CIAM. Tenim també La llanterna on s’encabeixen l’escola d’art i l’escola de música. I ens faltava un espai de creació, obert a qualsevol disciplina artística i on es pugui instal·lar durant un cert temps un grup, un artista, una banda, per desenvolupar-hi el seu projecte. En això estem treballant”. Ho ha avançat avui el conseller de Vida cultural escaldenc, Valentí Closa, en la inauguració de l’exposició 22x22 al CAEE. Més que una declaració de bones intencions, perquè el departament disposa d’una partida –que el conseller no ha concretat– per buscar-li la ubicació definitiva. Sortirà d’entre els tres o quatre espais de propietat comunal –aquest és el requisit, assegura Closa– avui en desús que el conseller entre cella i cella. L’objectiu és prendre la decisió a l’estiu perquè al setembre es pugui començar a condicionar i convocar immediatament el concurs per escollir el projecte i que els primers inquilins s’hi instal·lin a principis d’any. A part que sigui de propietat comunal, l’altre requisi d’aquest nou Espai ha de ser que serveixi per revitalitzar una zona concreta de la parròquia. I dit així tot sembla apuntar a la part alta de Carlemany i Pont de la Tosca, per un costat, i a Fiter i Rossell, de l’altra. Veurem.

Closa insistia aquest matí que no inventa res i que, de fet, s’ha inspirat en projectes similars que existeixen a moltes ciutats del nostre entorn. A Barcelona, sense anar més lluny i salvant les proporcions, hi ha la Fabra & Coats i L’Escocesa, i a Sant Sebastià, Tabakalera, probablement la referència preferida del conseller. Tots ells espais oberts, consagrats a la creació i amb vocació contemporània.

Cal dir que l’anterior corporació escaldenca ja va intentar habilitar una mena de viver d’artistes a l’antiga fàbrica de llana. Va ser el predecessor de Closa, Salomó Benchluch, qui va batallar durant anys per retornar-li la vida en un complex semiabandonat i que va ressuscitar contra pronòstic gràcies a la biennal de land art. Benchluch va estar a punt de sortir-se amb la seva, però es va acabar aturant. És un precedent, però no es facin il·lusions: el mateix Closa descartava avui taxativament la fàbrica de la llana com a possible ubicació de l’Espai de creació. És de propietat privada i s’escapa de les possibilitats del Comú. Tampoc serà Cal Ribot, objecte fa un parell d’anys d’una intervenció de consolidació i que va sonar durant un temps –poc, i sense gaire convicció– com a possible equipament cultural. Com a idea i sobre el paper, no pot ser millor. A la pràctica ens hem de remetre al fracassat intent de Benchluch, i als tallers d’art de la Massana, que semblen sobre el paper cosins germans de l’Espai de creació i que mai no han acabat d’arrencar. I mira que ho han intentat vegades. Però Closa té, és clar, tot el dret a intentar-ho.

Obres de petit format d’artistes locals a ‘22x22’, fins al 2 d’abril al CAEE escaldenc

El CAEE acull fins al 2 d’abril l’exposició 22x22 La magnitud del petit format. La mostra reuneix obres de 22 artistes nacionals realitzades amb diferents tècniques que tenen en comú el format de petites dimensions. “El petit format permet una relació molt íntima amb l’art, obliga l’artista a sintetitzar, a abandonar els estàndards i innovar. En el cas de l’espectador, el petit format l’aproxima a l’obra i el fa empatitzar amb el creador”, deia aquest matí el conseller Closa en la inauguració. L’exposició aplega artistes consolidats i d’altres que comencen la seva trajectòria. Una mostra heterogènia sorgida a partir d’un joc amb una sola norma. La mida;  22x22. El Comú va convocar els artistes que té censats i també va recórrer a la Xarranca. Entre els autors que hi exposen hi ha Montserrat Altimiras, Eve Ariza, Mònica Armengol, Martín Blanco, Samantha Bosque, Lluïsa Casas, Rafel Contreras, Miquel Mercè, Rosa Mujal, Emma Regada i Sara Valls. Al voltant de l’exposició, el CAEE organitzarà En miniatura, un taller de tècniques plàstiques per a adults per endinsar-se en el petit format a càrrec de Sílvia Guillem (12 de febrer) i visites nocturnes amb artistes de la mostra (15 i 22 de març).