L’exdirector de la Temporada de Música i Dansa, Josep Maria Escribano, va sortir ahir al pas dels rumors sobre la nòmina que ingressava al capdavant del cartell i dels motius que el van portar a dimitir, en una decisió que venia ruminat des de temps enrere i que es va precipitar dimecres al migdia en una reunió amb la cònsol menor de la capital, Olaya Losada. Insisteix Escribano que el salari mensual net que ingressava aquest últim cicle “fregava els 3.000 euros nets, i incloïa totes les despeses associades al càrrec: assistir a festivals i concerts, anar a veure els mànagers dels artistes per negociar els contractes... Tot això, que molts anys enrere sí que cobria el patrocinador principal, anava ara del meu compte.” Val a dir que, segons el Comú, la nòmina pujava a 40.621 euros anuals bruts, 37.980 nets (3.165 euros mensuals) i l’oferta per renovar comportava una retalada del 38%.

Però no és només una qüestió estrictament salarial. Escribano hi afegeix la deriva en què el cartell s’havia instal·lat les últimes edicions, amb una retallada del pressupost que va acabar afectant el nombre de propostes anuals de la Temporada, “que no la qualitat dels artistes que portàvem, que seguia sent de primeríssim nivell”. En qualsevol cas, conclou, “si vaig decidir plegar va ser també perquè havia quedat una temporada escarransida i de fet la mateixa cònsol [es refereix a Conxita Marsol] va arribar a dir públicament que desapareixeria, tot i que després va rectificar. La van indultar, és cert, però retalladíssima.” Tampoc està d’acord el ja exdirector artístic de la Temporada amb l’argument esgrimit per Losada, segons la qual se li va retallar el salari per adaptar-lo al nou format: “Això no funciona així, quan ve per exemple Lang Lang no li pots dir vostè tocarà la meitat del temps perquè hem reduït el pressupost a la meitat”.

Si hi afegim que, segons admetia dijous la setmana passada, el Comú ja havia previst un pla B i que tenia dos noms en cartera per si declinava l’oferta de renovació, Escribano conclou que tot plegat ha sigut una maniobra “perquè dimitís, sabien que ho faria si em rebaixaven el salari i continuàvem amb una programació tan raquítica”.

MoraBanc, el patrocinador principal que a més posa nom a la Temporada –l’any passat va aportar 60.000 dels 120.000 euros de pressupost– s’ha limitat a afirmar que per la seva part “tot segueix igual”. Cal per tant interpretar que hi mantindrà el suport. El cert és que falten sis mesos per a la 30a edició i no hi ha ni director artístic ni programació.