Ja ho han vist: aquell humil i pioner festival que va néixer el 2022 per posar Canillo al mapa artístic del país i oferir al turisme familiar una mena d’after mountain d’estiu s’ha fet definitivament gran. Per dimensions –trenta espectacles llargs distribuïts entre vuit dies i dos caps de setmana: del 2 al 8 d’agost–, pel pressupost –250.000 euros, un pessic més que els 190.000 del cus passat, aportats pel mateix Comú i per Andorra Turisme– i per la vocació de cotinuïtat, amb el futur a mitjà termini assegurat després de renovar el conveni per tres edicions més, aquesta, la del 2026 i la del 2027.
Però anem d’una vegada al tall. La programació d’aquesta edició repeteix l’aposta (moderada) pel talent local, amb mitja dotzena de produccions AND: dos contacontes, Contes del canelobre, a càrrec de L’Animal, i Set ratolins cecs, d’Una maleta de contes, i dos espectacles de dansa –Goja, de Non Project, i KoLabC, d’Àlex Orona), a banda de l’habitual píndola poètica, dues en aquest cas, la nostra Montserrat Cobo i la rapsoda catalana Jordina Biosca, amb Concert d’amor i de mort, totes dues a l’escenari de la Callissa del carrer Perdut –quin nom sensacional, només equiparable al carrer Salsipuedes de Pamplona o al carrer Amargura de Tortellà. El plat fort del cartell el posen Zenit Aerial Ballet amb la dansa vertical d’Arial; Fontada, la instal·lació monumental sobre el Valira, un centenar i mig de bombetes distribuïdes en tres anells concèntrics, que pren el relleu de les Aigües resilients de Toni Cruz, segur que se’n recorden; Rodeo, inspirat en la iconografia del Far West; Ambulant, el circ de La Fam Produccions; els titelles i ombres xineses de La Petite Caravane; les acrobàcies de Planeta Trampolí a Back 2 Classics i les dues propostes cridades a deixar petja: Yllana, habituals de la Temporada de teatre, que debuten a Canillo amb Xefs i Maestrissimo, versió de carrer del triomfal Paganini, que potser han vist al Comunal, i atenció a l’espectacular instal·lació de foc de la Cie Carabosse, els dos últims dies de l’Escènic al càmping Pla.
Totes les funcions, com es veu, responen a un mateix patró: comèdia familiar i per a tots els públics, a l’aire lliure, en horari vespertí i entrada gratuïta. Als escenaris habituals –la plaça del Prat del Riu, el Valira d’Orient, l’edifici del telecabina i l’antic càmping Pla– s’hi afegeixen aquest any el nou amfiteatre de la plaça del Prat del Riu i l’església Sant Pere del Tarter, que succeeix la plataforma de Soldeu i que insisteix en la voluntat de l’organització de descentralitzar el festival. L’any passat hi van desfilar 20.000 espectadors, segons el Comú, i després del ple total de la jornada de clausura, aquell sensacional espectacle de pirotècnia al Pla, “repetir hauria de ser l’objectiu aquesta edició”, diu Vilella.
Recordin: del 2 al 9 d’agost.