L’Hospital de Cartró i el Museu Hidroelèctric de Capdella, al Pallars Jussà, s’han convertit en galeries d’art contemporani per acollir la mostra de l’escultor David Bestué. Es tracta d’una intervenció titulada La llum dins del cicle Passat i present del departament de Cultura. L’artista ha omplert les estances de l’hospital d’escultures fetes amb sucre, paper i pètals de flors secs recollits a la Vall Fosca. Bestué ha reconegut que “ha sigut un repte molt gran, exposar en un lloc tan especial” com l’Hospital de Cartró, un edifici únic a Europa construït l’any 1912 amb cartró i fusta per atendre els ferits de les obres de la central de Capdella. Es va aixecar amb caràcter efímer, però ha perdurat fins a l’actualitat.

Incorporant pètals a les escultures, l’escultor ha volgut generar una transició entre l’interior i l’exterior de la construcció. L’elecció de fer verges per part de l’artista respon a “un context encara amb unes tradicions iconogràfiques religioses molt fortes i com això d’alguna manera es va com diluent amb la modernitat”.

Bestué ha explicat que a l’hora de fer les escultures ha tingut molt en compte el públic de la Vall Fosca i ha volgut que les peces tinguessin una relació “molt directa amb l’entorn” i que els visitants “les entenguin com a pròpies”. La mostra inspirada en la Vall Fosca i la seva història es podrà veure fins al 12 d’octubre.

Passat i present
El crític d’art i comissari de l’exposició, Frederic Montornès, ha parlat del cicle ‘Passat i present’ i ha explicat que consisteix bàsicament a convidar artistes contemporanis a interpretar, llegir, observar i analitzar el patrimoni i a partir d’aquí crear una obra nova des de la perspectiva dels artistes contemporanis.

Es tracta d’un projecte d’intervencions artístiques en espais i monuments patrimonials de Catalunya. La primera edició es va celebrar l’any 2022 i aquesta segona edició compta amb la participació de vuit artistes amb intervencions en vuit espais patrimonials: Ignasi Aballí, al Vinseum; Manolo Laguillo, a la Casa Bloc; Mar Arza, al Castell Monestir d’Escornalbou; Patricia Dauder, al Museu de la Noguera; Paula Bruna, al Museu del Ter; Cabosanroque, al castell de Miravet; David Bestué, al Museu Hidroelèctric de Capdella; i Mariona Moncunill, al Museu de la Garrotxa.

Montornès ha narrat que un dels objectius del cicle “és dur l’art contemporani en aquells espais o en aquells indrets, bé siguin monuments o bé siguin museus, que cap d’ells són d’art contemporani”. Es vol que la gent que visita aquests espais, de cop i volta es trobin amb un seguit d’intervencions d’art contemporani.  Per Montornès “potser és la manera d’entrar d’una manera natural i quasi involuntària en l’àmbit de l’art contemporani”.