Les obres van començar al maig de l’any passat i tot just un any després la capella de la Pietat, remodelada, obrirà les portes incorporada al Museu Diocesà, un nou espai amb dos protagonistes ben relacionats amb la ciutat, el músic Joan Brudieu i l’escultor Jeroni Xanxo, dues importants figures del barroc que van contribuir a donar relleu a la catedral de Santa Maria: Xanxo, com a autor de la capella i el retaule que la presideix, i Brudieu, beneficiat de la Pietat i mestre de capella, com un dels compositors més importants de l’època a Catalunya. 

El nou espai, que afegirà uns 500 metres d’exposició, acollirà una mostra rellevant de les obres d’època moderna, del renaixement i del barroc, produïts a la Seu d’Urgell. La intervenció, segons les dades facilitades pel Bisbat en el moment d’iniciar-se els treballs, té un pressupost de 660.000 euros, un 40 per cent dels quals es financen a través d’un ajut del departament de Cultura de la Generalitat. Els diners van destinats tant al condicionament de l’espai com la museografia.

El Diocesà, va explicar al BonDia la delegada diocesana de Patrimoni i directora tècnica de l’equipament, Clara Arbués, estava molt necessitat d’una reforma, un nou impuls i una posada al dia dels criteris museístics. L’exposició data de la dècada dels vuitanta i “la proposta ja era caduca al moment”, mancada d’un discurs que expliqués el contingut, més enllà “d’una sèrie d’obres, una col·lecció penjada en una paret”. 

L’actualització, que pel que fa al públic comença per aquesta obertura del nou espai, inclourà també modernització de les instal·lacions i elements expositius, de les vitrines a la il·luminació mateixa. Però darrere de la part visible hi ha un treball tècnic, no visible però imprescindible, que comença amb la documentació exhaustiva de les peces -al voltant de 1.400 configuren el conjunt sencer que custodia el museu- i continua amb la restauració de les obres; bona part hauran entrat al taller per primer cop. També, segons la delegada de Patrimoni, s’ha dut a terme un estudi a fons, realitzat pel mateix equip de la Universitat de Girona que es va dedicar a analitzar i catalogar l’art d’època moderna a Andorra. Un treball que, previsiblement, veurà la llum en format de llibre. Però temps al temps. 

Un moment d’esplendor
Tornant a la capella de la Pietat, serà l’espai on es mostrin les obres del renaixement i barroc. El llegat deixat per Brudieu i Xanxo com a autors locals, però també d’altres que, com Pere Nuñes (suposadament, un terrassenc) van treballar a la Seu. És el segon moment d’esplendor de la producció artística impulsada des de la catedral, va explicar Arbués: coincideix amb l’entrada en vigor de les normes imposades per la Contrareforma, que incideix en l’ornamentació de les esglésies, en el context de bonança econòmica que, al Pirineu, ho permet. 

Arquitectònicament, l’objectiu de la intervenció ha estat retornar la capella al segle XVI.  L’arquitectura original de la capella s’havia perdut en intervencions museogràfiques anteriors, va recordar Arbués. D’aquesta manera, la previsió era fer una actuació de pintura restaurativa per conservar i mantenir els elements de pintura mural d’aquest espai, que són de principis del segle XX. De fet, en aquest període la capella va experimentar una transformació, incorporant-hi elements neogòtics.