Diari digital d'Andorra Bondia
El mural reprodueix una perspectiva de la Fira de bestiar dels anys 10: Bosque l’ha pintat a la façana lateral de l’edifici Vilalta, al carrer Doctor Nequi de la capital.
El mural reprodueix una perspectiva de la Fira de bestiar dels anys 10: Bosque l’ha pintat a la façana lateral de l’edifici Vilalta, al carrer Doctor Nequi de la capital.

La carrera dels murals


Escrit per: 
A. L. / Foto: Jonathan Gil

Sam Bosque conclou la façana de l’edifici Vilalta i en prepara tres més; la capital en projecta un altre a Santa Coloma.

S’hi va posar a principis de maig i va dir que trigaria un mes a reproduir a la façana lateral de l’edifici Vilalta de doctor Nequi, a la capital, la Fira de bestiar que Guillem de Plandolit havia retratat als anys 10 del segle passat. A l’hora de la veritat van ser 28 dies. I això que el maig ha sigut un mes impertinentment plujós, sobretot si has de pintar enfilada en una paret a 20 metres d’alçada. El cert és que el mural el va concloure la setmana passada, però no va ser fins a ahir que els operaris van retirar la bastida, amb el sensacional resultat que tenen aquí al costat. El punt d’observació ideal es troba cap a la cantonada de calçats Albert, i tot i així comprovaran que els angles no acaben d’encaixar. El culpable, diu Sam Bosque, són els tres plànols diferents en què es retalla la façana i que han obligat l’artista a fer malabarismes amb la perspectiva.

En qualsevol cas, l’objectiu era evocar la fira que històricament es feia en aquests paratges, entre el que avui és la plaça de les Arcades i l’aparcament del Consell. Plandolit en va deixar una estupenda sèrie que es conserva a l’Arxiu Nacional, i Bosque l’ha reinterpretat en una escena fidel al seu estil figuratiu, per no dir hiperrealista, però que no correspon exactament a una fotografia en concret, sinó que agafa elements i personatges de tota la sèrie i els combina en una estampa diguem que ideal. Per això la gran protagonista del mural és la pagesa del primer terme: l’artista ha volgut evocar així el paper de la dona en un mon aparentment tan masculí com des de la perspectiva actual ens sembla la Fira de bestiar.

Doncs no: elles també hi tenien molt a dir, i des d’ara ens ho recordarà aquesta senyora pelet malcarada cada vegada que passem per doctor Nequi. Una senyora, per cert, de qui s’ignora de moment la identitat, així que se n’agrairà qualsevol pista. El cas és que La fira de bestiar –aquest n’és el títol– és el segon mural del circuit que el Comú de la capital va engegar fa dos cursos amb Transparència –segur que ho recorden: a la façana de la rectoria, pel costat de la plaça del Poble– i que ben aviat tindrà continuïtat amb un tercer mural a les proximitats de les escoles de Santa Coloma. En aquesta ocasió ja no serà Bosque qui se n’ocuparà. El cònsol menor, Marc Pons, no en va avançar ni el nom ni la ubicació exacta, però sí que va apuntar que la temàtica serà “més juvenil i menys figurativa”, “més de disseny i menys artística”. Així que ja poden intuir per on aniran les coses.

A totes dues intervencions hi ha destinat aquest curs la capital una partida de 20.000 euros, i l’any que ve n’hi reservarà una altra. I la cosa no s’acabarà aquí: comuns i particulars semblen haver-se embarcat en la carrera del mural, perquè la mateixa Bosque en té tres més en perspectiva –a Canillo, Escaldes i Encamp– i tots tres els executarà aquest estiu. El de Canillo, que ja ha començat, i el d’Encamp, per compte del Comú; el d’Escaldes, d’un particular. Si hi afegim el mural del 40è aniversari de la parròquia, que Escaldes va estrenar dos mesos enrere a la casa Tres Diners, i I Want You For Culture, el llegat de la biennal de land art a cal Xic -de nou a Escaldes, la parròquia de moment més muralista-, ja tenim el respectable embrió d’un circuit de debò. Per no parlar dels murals del Conseller, que haurien de ser declarats patrimoni nacional. Més d’un a la Massana, en fi, es deu estar estirant els cabells per haver esborrat el Corto Maltés del camí de les Escoles.

El cas és –deia Pons setmanes enrere– que alguns propietaris es mostren reticents a cedir les façanes per a una intervenció d’aquest tipus: “És comprensible perquè tradicionalment a les parets mitgeres se’ls ha tret un rendiment econòmic a través de les tanques publicitàries”, diu Bosque. Però també ho és, insisteix, que embellint façanes embellim la parròquia: “Som un país turístic, vivim d’això i un circuit de murals és un atractiu més que afegim a la nostra oferta cultural. Tots ens en beneficiem, directament i indirectament”.

De moment, quan passin per Doctor Nequi mirin amunt i comprovaran com una mitgera anodina s’ha convertit en una porta al segle passat. Bosque no ha embellit només la façana ni només la parròquia. Molt probablement ens ha embellit a tots nosaltres.

Els rèdits de la Biennal: ara, a la fundació Benetton

Recorden Memòria oblidada? Sí, home, la instal·lació aquella que combinava pintura, escultura i noves tecnologies –una aplicació de mòbil– amb què Bosque es va plantar a la Biennal del 2013? Doncs Claudio Scoretti, sí. Resulta que Scoretti és un dels comissaris de la fundació Luciano Benetton, i que cinc anys després de l’aventura veneciana encara tenia Memòria oblidada clavada a la retina. Fins al punt que la tardor passada va contactar amb ella per convidar-la a participar a High Light Project, exposició col·lectiva que s’inaugurarà a la localitat italiana de Trieste a final d’estiu i que immediatament després recalarà al nou i flamant museu que la fundació té a Treviso: “Em va demanar específicament que realitzés una obra en la línia de Memòria oblidada, només que en petit format, d’uns 30 per 30 centímetres”. I això és exactament el que ha fet: a partir d’una foto antiga que va rescatar al mercat de Sant Antoni, traslladar-ne el negatiu a la tela perquè sigui l’espectador qui, a través del mòbil, en visualitzi el positiu. Dit així, sona complicat, és veritat, però recordin l’exposició de la Biennal que va acollir el Consell General. No ho era tant. I el resultat era espectacular.

Andorra
doctor Nequi
Bosque
mural
fira de bestiar
Arcades
Venècia
Bienna
Benetton

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte