La sala ‘la Cuina’ de la Seu d’Urgell acull fins al 29 de febrer l’exposició Que nos zurzan, de l’artista urgellenca Sandra March. Aquest treball expositiu, iniciat el 2015 amb una convocatòria oberta a través de les xarxes socials, va buscar persones disposades a donar visibilitat a les seves cicatrius i a compartir les històries que les expliquen. “Petits relats anònims que adquireixen un caràcter universal, perquè ens situen en escenaris i moments de la vida que qualsevol reconeix com un record o contempla com una possibilitat”, explica l’artista de la Seu d’Urgell. A partir de tot aquest material recollit, Sandra March fa una reflexió sobre els tabús de l’estètica. “Habitualment ocultem les imperfeccions perquè la societat ens ensenya a mostrar-nos sense defectes. El cos canònic és el blanc, nu, sense pèl, sense arrugues i sense marques”, remarca March, que afegeix al respecte “però les ferides i les seves cicatrius són les empremtes corporals d’esdeveniments biogràfics. Les nostres ‘costures’ ens identifiquen i hem d’aprendre a no avergonyir-nos-en, a ensenyar-les i a lluir-les”.
A Que nos zurzan es recullen les diferents formes en què Sandra March assenyala aquests sargits en diferents cossos. Un llibre d’artista que va ser la gènesi del projecte, peces de vestir que l’artista dissenya per mostrar les nostres cicatrius en lloc d’ocultar-les, joies que les converteixen en un trofeu i obres audiovisuals que les interpreten en clau musical –fent-les sonar imaginant què passaria si fossin solcs en un vinil.
L’horari de visita d’aquesta mostra a la sala ‘la Cuina’ és de dimarts a divendres, de cinc de la tarda a nou de la nit, i els dissabtes de 10 del matí a dues del migdia.
L’objectiu en els projectes de Sandra March és fer universals les històries quotidianes. Usant l’humor, l’emoció o la reflexió, desenvolupa projectes artístics multidisciplinaris (personals, col·laboratius, crítics i/o desenvolupats en contextos no artístics) que es concreten en instal·lacions, obres participatives i publicacions, amb el cos, la biografia i el gènere com a temes principals, i el sentit crític, el compromís i l’educació com a valors. El seu procés creatiu arrenca amb un període de documentació i investigació que li proporcionen els fonaments teòrics sobre els quals construir la proposta.