Satisfets. Però a l’aguait. La plataforma creada per reclamar que la Seu d’Urgell compti amb un auditori, un teatre municipal, un escenari que els garanteixi espais de creació i exhibició, coneixia l’estudi presentat al públic divendres passat, informe encarregat per l’anterior equip de govern a la consultora BissapLap. La construcció d’un auditori de nova planta s’ha de fer “sí o sí”, adverteixen, encara que pel camí fructifiquin idees com la de comprar i reformar les sales Guiu.
La versió final de l’estudi recull algunes de les propostes d’entitats culturals i artistes. “Ja va ser quan ens el van presentar que vam decidir que havíem d’apretar”, apunta Joel Pla des de la plataforma. Per tant, cap sorpresa en el resultat de l’informe, que determina que no hi ha cap espai actualment que pugui convertir-se en teatre municipal com toca, amb tots els ets i uts, ni fent-hi reformes. Amb 400 butaques i sales per a producció, assaig i creació. Ni tan sols la possible reconversió de les sales Guiu, una idea que hauria llançat la propietària dels cines. “No diem que no en cap moment, ens sembla que pot ser una proposta interessant, al marge dels números, que nosaltres ignorem per quants diners voldria vendre’s l’edifici ni quant costaria la reforma”, puntualitza Pla, que continua advertint que “el que sí tenim clar és que no seria la sala principal, sinó una sala secundària, de més petit aforament, que l’estudi també contempla, amb un aforament d’entre cent i dues-centes butaques”. L’estudi proposa els antics jutjats, però els Guiu podrien ser també una opció, reconeix l’actor. “Però en cap cas substituiria el teatre de nova planta, que s’ha de construir sí o sí a la Seu”.
Ara bé, si l’estudi és positiu i el compromís de l’equip de govern local els fa contratul·lar-se, tampoc no volen adormir-se als llorers: es presentaran al proper ple, per “fer preguntes més concertes” sobre terminis i propers passos. “Parlant amb el regidor de Cultura i alcalde, Joan Barrera, ens va explicar que l’arquitecte municipal ja està treballant-hi, perquè la proposta de solar on es construiria l’equipament, a l’Horta del Valira, està considerada zona inundable”.
Pla urbanístic
Caldria modificar la qualificació al pla urbanístic, diu Pla seguint les explicacions aportades per l’alcalde, “i han de fer la demanda a l’Agència Catalana de l’Aigua i els estaments que han de donar el vistiplau”, amb les obres que calgui executar per aconseguir-ho. Després ja es podria engegar el concurs per presentar-hi projectes, confia Pla, i a partir d’aquí, la part dura: buscar-ne el finançament.
En resum, conclou Pla, “nosaltres estem fent seguiment i sembla que estan fent tots els passos que calen; però entren tercers estaments, amb els seus tempos marcats”. Ara bé, finalitza, “mentre l’Ajuntament vagi treballant, nosaltres estarem al seu costat”.