Diari digital d'Andorra Bondia
‘Paisatge amb ramat d’ovelles’, de Joaquim Vayreda (oli sobre tela, 79,5 per 154,5 centímetres, cap al 1881).
‘Paisatge amb ramat d’ovelles’, de Joaquim Vayreda (oli sobre tela, 79,5 per 154,5 centímetres, cap al 1881).
‘El torrent d’Argentona’, de Ramon Martí i Alsina (oli sobre tela, 70 per 142 centímetres, 1870-1880).
‘El torrent d’Argentona’, de Ramon Martí i Alsina (oli sobre tela, 70 per 142 centímetres, 1870-1880).

La pròxima del Thyssen: un tastet


Escrit per: 
A. L. / Fotos: Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza

‘Influencers en l’art’ obrirà el 5 d’octubre, exposarà 27 obres i estrenarà col·laboració amb la National Gallery.

Es dirà Influencers en l’art: de Van Goyen a l’art pop, es podrà visitar a l’antic hotel Valira d’Escaldes entre el 5 d’octubre i el 10 de setembre del 2020, i reunirà 27 peces –25 teles i dues escultures– que recorreran quatre segles de la història de l’art, començant pel barroc i passant pel neoclassicisme, el romanticisme, l’impressionisme, les avantguardes i l’art contemporani, amb l’habitual excursió per l’escola catalana, profusament representada a la col·lecció de la baronessa.

Tot això ja ho sabíem des d’ahir al matí, quan el director artístic del Carmen Thyssen, Guillermo Cervera, va desfilar pels micròfons de Ràdio Nacional. Com resa el lema, es tracta d’ajuntar per parelles obres d’artistes que mantenen una estreta relació, que pot ser personal –de mestre a deixeble– però que és també i sobretot estilística, tant pels temes com per la forma d’abordar-los. Aquest serà el fil conductor de la quarta exposició del Thyssen. Però el que amb tota seguretat desconeixien fins ara és com es concretaria aquesta estupenda ocurrència.

Doncs en tenen el tastet aquí al costat, amb dues de les teles que recalaran a la tardor al Valira: d’una banda, El torrent d’Argentona, de Ramon Martí i Alsina (Barcelona, 1826-1894), datat al decenni del 1879; de l’altra, Paisatge amb ramat d’ovelles, de Joaquim Vayreda (Girona, 1843-Olot, 1894). Les reminiscències temàtiques i compositives són òbvies, extrem que tampoc no és estrany perquè Vayreda es va formar al taller barceloní de Martí i Alsina abans de la reglamentària escapadeta a París. Fins i tot s’assemblen les proporcions: es tracta de dues teles de dimensions considerables tot i que no arriben a la monumentalitat de Carrera de San Jerónimo ni Port de Barcelona, les peces més grans que han desfilat fins ara pel Thyssen: totes dues superaven els quatre metres de llarg.

Així que ja es poden anar fent una idea de què pretén Cervera amb Influencers, que s’inspira en un dels nous oficis nascuts a les mamelles de les xarxes socials per rebuscar-ne l’equivalent a la història de l’art occidental. I si el lector té prou edat (i bona memòria), és possible que tant El torrent d’Argentona com Paisatge amb ramat... li sonin d’alguna cosa: natural, perquè totes dues formaven part de El paisatgisme català, que va recalar el 1997 a l’antiga sala d’exposicions del Govern i que va inaugurar la col·laboració amb la col·lecció Carmen Thyssen.

Doncs amb Influencers en l’art el museu estrena les col·laboracions internacionals: amb la National Gallery de Washington, per concretar. Mitja dotzena d’obres d’aquest equipament s’exposaran de forma virtual a les pantalles tàctils que acompanyen les propostes del Thyssen. D’acord, no seran els originals, però certifica sens dubte l’ascens de categoria del Thyssen Andorra, que torna a ensenyar la poteta al circuit internacional. Recordin que fa quinze dies va prestar al Cape Ann Museum de Massachusetts una tela de Femina Feminae –Escena de platja, de Winslow Homer. I si hem arribat fins aquí, és per quedar-nos-hi, diu Cervera.

Respecte als autors que acompanyaran Vayreda, Martí i Alsina i naturalment Jan Josefz Von Goyen –pintor de l’escola holandesa de qui la col·lecció Thyssen conserva tres marines:  Estuari fluvial amb Smalschips, Paisatge fluvial amb transbordador i cabanes i Paisatge de dunes amb cabana– adverteix el director del museu que no hi haurà en aquesta ocasió patums –vaja, que no s’esperin ni un Gauguin ni un Monet, probablement tampoc un Matisse, que són alguns dels cracs que han desfilat fins ara pel Valira– però sí noms de primera fila: “Algun autor mediàtic sí que el tindrem, però com a gestor m’agrada repartir joc entre les moltes joies que conformen la col·lecció. Seria molt fàcil, i també molt avorrit, limitar-nos a proposar noms refulgents, que la col·lecció també té, d’altra banda. Però crec que no és aquesta la funció d’un director artístic, ni tampoc la d’un museu com el Carmen Thyssen”.

Pel que fa a Femina Feminae, que per cert es pot visitar encara fins al 10 de setembre, diu Cervera que les xifres són sensiblement superiors a les que va registrar l’anterior exposició –16.000 persones van desfilar per Allées et venues– tot i que probablement per sota dels 20.000 d’Escenaris, amb què va obrir les portes el març del 2017. Però encara falta un mes per passar comptes, i Femina Feminae, amb teles de Delaunay, Feluxmuller, Berthe Morisot, Marsh, Pere Pruna i, és clar, Matisse, bé val una visita. O dues, si és que ja han passat pel Valira. 

Andorra
escaldes
Thyssen
museu
Influencers en l'art
exposició
Guillermo Cervera
Vayreda
Martí i Alsina
Van Goyen

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte