L’església de Santa Maria d’Organyà és prou coneguda per ser el indret on es van trobar les Homilies que, durant molt de temps, foren el primer document conegut escrit en català. Per a aprofundir en aquest fet de caire històric el Femap proposava, abans del concert de rigor,  redescobrir l’Organyà de fa cent anys, època en que s’hi va retrobar aquest important document. Tot i la calor, s’hi van inscriure un bon nombre d’espectadors demostrant que, aquesta mena d’activitats paral•leles, engrandeixen el festival. Desprès de conèixer un Organyà diferent res millor que tornar al recer que oferia l’església. Dins,  la formació Terra Nova Collective, proposava un programa aplegat sota el títol  “Sons imperials”.  Dues peces de Mozart i tres petites peces operístiques d’ Amand Vanderhagen el conformaven. Si Mozart no necessita cap mena de presentació, cal agrair-los als musics provinents d’Anvers la possibilitat de redescobrir  aquest compositor de la seva ciutat,  al caire de l’oblit.  Ambdós  músics  perseguien triomfar a Paris però  en una d’aquelles ironies de la existència,  Vanderhagen ho va aconseguir i,  fins i tot, va rebre la Legió d’Honor de mans de Napoleó. Per contra Mozart no se’n va sortir tot i que ho va intentar per tots els mitjans al seu abast, quedant-se al final a  Viena.  

L’obra de Vanderhagen, centrada en peces de caire operístic,  no era l’única sorpresa que amagaven els músics. La darrera peça de la nit,   el Quintet per a clarinet i corda en la Major, K 581, s’interpretava amb el que es coneix com a clarinet di basseto, que justificaria la inclusió d’aquest programa a un festival de música antiga.   La portaveu de la formació el va presentar com  un instrument en forma de cullerot de sopa, cosa que ens podria fer pensar en el grup argentí les Luthiers, que de qualsevol cosa en feien un instrument.  El cert és que aquest instrument era molt emprat en l’època  i , de fet,  força obres de Mozart van ser pensades per aquesta mena de clarinet, de tonalitats més obscures.  En to cas, és en festivals com ara el Femap on aquest instrument pot tornar als escenaris, un cop passat el sedàs dels musicòlegs i altres estudiosos. En tot cas, aquesta formació de músics flamencs va aconseguir que, divendres,  a Santa Maria  no només  ens oblidéssim de la calor.  Així, dissabte al matí, el que escriu aquestes línies no es va poder estar de fer  una recerca de més obres d’Amand   Vandeghagen, però també  de d’altes peces clàssiques de Mozart interpretades, això si,  amb el clarinet de bassetto.