Es veia venir que el Claror no arribaria a temps per a la temporada, ni a la de teatre ni molt menys a la d’òpera. Segons el Comú lauredià, que ja ha rebut els projectes executius, el següent pas serà tancar-ne els pressupostos –en plural perquè estem parlant del Rocafort i del Claror– però és encara impossible augurar un calendari: el que està clar és que no estaran operatius fins al 2025, veurem si al primer o més aviat al segon o fins i tot al tercer trimestre. Veurem. A la façana del Centre Cultural li espera aproximadament el mateix camí, però els seminaris i la planta baixa –biblioteca, vestíbul i bar– obriran si es compleixen els terminis a finals d’any. I de moment s’estan complint.
El que precedeix és per dir que Andorra Lírica torna a reinventar-se i vista la impossibilitat de tornar a casa, al Claror, obrirà la Temporada en un escenari inèdit: la sala de sessions de l’antiga casa comuna, “un espai emblemàtic per a un recital de música vocal de cambra en especial, perfecte per interpretar-hi lied, cançó lírica”, diu la directora de la Temporada, que en aquesta ocasió també es donarà el gust de cantar. Sota el títol Pubilla entre dues nacions –ho pillen, oi?– repassaran peces de Massenet, Bizet, Hann, Falla, Morera, Natalia Solà i Ignacio Ribas, entre altres, amb dues píndoles especials: l’ària de Le Val d’Andorre, d’Halévy, que Andorra Lírica recupera tres anys després de l’estrena, i l’ària de El Valle de Andorra, la sarsuela de Gaztambide, aquesta sí estrena absoluta, en una adaptació de David Sanz per a dues guitarres, la seva i la de Sergio Vicente. Serà la primera vegada, insisteix Salvador, “que cantem amb acompanyament d’arpa, una sonoritat molt especial per al repertori romàntic francès, de la mateixa manera que la guitarra ens endinsarà als ritmes més espanyols”. El repartiment el completa Abigail Prat, a l’arpa, amb la col·laboració del tenor Xavier Tomàs i del baríton Daniel González, tots dos alumnes de l’Escola d’òpera.
Això serà el 27 de setembre en la primera proposta de la Temporada. La segona, el reglamentari concert de Nadal a Les Fontetes, i la tercera i de moment última, un oratori encara per determinar a la parroquial de Sant Julià, després del Stabat Mater del 2023 –el primer curs sense Claror– i la Gran Missa en do menor, de Mozart, el febrer passat. Salvador no dona per tancat el programa ni es resigna a passar un any més sense trepitjar el Claror. Dependrà, diu, del ritme de les obres.
‘Tardor d’òpera’ repeteix a Encamp
La Biblioteca Comunal d’Encamp torna a acollir per segon any el cicle Tardor d’òpera, després de l’èxit del curs passat. Aquest cop, les audicions comentades pel musicòleg Mario Raviola tindran com a fil conductor Drama, passió i llàgrimes en les òperes de Puccini, coincidint amb el centenari de la mort del compositor italià. Raviola abordarà la producció operística de Giacomo Puccini (1858-1924), amb especial atenció en les seves heroïnes més icòniques, Manon, Turandot i Cio-Cio San. Les audicions tindran lloc els dies 10, 17 i 24 de setembre, 12, 19 i 26 de novembre, i el 3 de desembre, amb un recital el dia de la clausura. Puccini va escriure dotze òperes: Le villi, Edgar, Manon Lescaut, La bohème, Tosca, Madama Butterfly, La fanciulla del West, La rondine, Il tabarro, Suor Angelica, Gianni Schicchi i Turandot.