Nou premi al sarró de Ludmilla Lacueva: ahir a la nit es va endur amb Vots de sang el Lloret Negre a la millor novel·la de gènere publicada el 2024 en català. Ex aeqo amb el thriller melòman del barceloní Oriol Canals (No dormiràs), gairebé un outsider que el curs passat ho va petar i es va colar entre els més venuts de ficció. Doncs l'escaldenca s'ha colat al primer pis d'un podi que semblava destinat a No dormiràs des que al juliol van transcendir els noms de la terna de finalistes, que completava el tortosí Jaume Arasa amb Calaixos mal tancats. El Lloret Negre és el segon premi per a Lacueva, que va estrenar el caseller el 2021 amb el València Negra amb Olor de difunt, la tercera entrega de la sèrie, i que va ser en dues ocasions finalista del Cubelles Noir, amb la segona entrega del comissari Cerni Llop (Scrap mortal, el 2021), i de nou amb Olor de difunt (2022).

Publicat el març del 2024 per Llibres del Delicte, a Vots de sang Llop i els seus companys d'aventures, l'exbatlle Climent Masoliver i la forense Maria Sastre, investiguen l'assassinat de Roc Fuertes, epítom del cacic andosí amb arrels a Sornàs, ni més ni menys, que el matí de les eleccions apareix a la plaça major d'Ordino, mes sec que la moixama i amb el coll embolicat amb l'argolla amb què antigament es lligava els lladres enxampats in fraganti per a escarni i vergonya pública: "Estic molt emcionada i molt contenta, no m'ho esperava en absolut, per a mi ja era un premi haver arribat a la final, perquè pensava que el premi seria per a Oriol Canals, que al meu costat és un supervendes. Així que et pots imaginar. Per mi és un honor portar a fora el nom d'Andorra i donar a conèixer els nostres usos i costums. Estic en un núvol".

El cert és que Vots de sang és la quarta i de moment última entrega de la sèrie, que va estrenar el 2018 amb Mort sota zero, i que la cinquena ja està en marxa. De fet, Lacueva va rebre l'últim ajut anual a la creació literària que reparteix el ministeri de Cultura, amb els 7.000 euros corresponent, precisament amb el compromís de concloure la nova entrega, que du el títol provisonal de Els crimes de la creu -no sabem si la dels Set Braços o la Gossa-, i que no arribarà a les llibreries abans d'un any, de nou a Llibres del Delicte. A la novel·lista no se li escapa ni una paraula sobre el cas a què hauran d'enfrontar-se Llop i companyia, convertits per dret propi en èmuls pirinencs de l'Amaia Salazar de Dolores Redondo (Trilogia de Baztán) i de la Lisbeth Salander de Larsson.