El Museu del Còmic exposa l’original a tinta de la primera aventura de Mortadelo que va aparèixer a la portada de ‘Pulgarcito’. Era el 1959.

N’hi ha que han omplert pàgines i pàgines parlant del tovalló de Messi. Sí, home, aquell paperot on el crac del Barça va estampar el seu primer contracte amb el club i que el representant d’aleshores va tenir la sagacitat de guardar, primer en un racó, després a la caixa forta de Creand. Avui val 350.000 euros. Doncs bé: al Museu del Còmic hi tenim una relíquia sens dubte superior, com convindrà qualsevol lector, sobretot si va ser nen als 60, 70 i primers 80: l’original de la primera portada a color amb una aventura completa de Mortadelo y Filemón, que la revista Pulgarcito va publicar el 1959. Un autèntic tresor, obsequi personalíssim del gran Ibáñez (Barcelona, 1936-2023) a Joan Pieras, que l’ha exhumat per a la retrospectiva sobre els dos improbables agents de la TIA que poden contemplar des de dijous a Les Fontetes.

Va ser el 2008, recorda Pieras. El Saló d’aquell any li havia retut l’homenatge reglamentari amb motiu del 50è aniversari del naixement de Mortadelo, el 20 de gener del 1958, per concretar, al número 1.394 de la revista Pulgarcito: “Eren dos més dels personatges que rivalitzaven per captar l’atenció del públic, i ningú no podia preveure’n l’èxit que els esperava. En qualsevol cas, va agradar prou, i de seguida, com perquè la revista li cedís els honors d’una portada a tot color, privilegi reservat als personatges a qui s’augurava un futur brillant. Per això va portar l’original a tinta d’aquella pàgina històrica per a la gran retrospectiva que li vam consagrar el 2008.” La sorpresa, diu, va ser a l’hora de desmuntar-la, amb Ibáñez dirigint l’operació: “Quan estàvem despenjant la làmina, l’home va i em diu: ‘Esta, para ti, Pieras. Guárdala como un tesoro en la caja fuerte’. Nosaltres som més generosos, i ho hem volgut compartir amb els fans de Mortadelo”. 

No s’ho perdin, perquè al costat d’aquesta pàgina primigènia hi circulen els altres personatges de la sèrie, des del professor Bacterio fins a la secretària Ofelia, per no parlar del superintendente Vicente, i amb protagonisme especial de El sulfato atómico, l’àlbum epifànic en què Ibáñez s’atreveix per fi a saltar de l’aventura autoconclusiva d’una, dues, tres o quatre pàgines a l’àlbum estil francobelga de 48 pàgines. En va publicar 221, i la 222, París 2024 apareixerà dijous de forma pòstuma: “La millor forma de recordar-lo és llegint-lo i rient amb els seus personatges com fèiem de petits. Nosaltres vam tenir la fortuna de tenir-lo al Saló des de la primera edició, el 1996, fins a l’homenatge que li vam tributar pel 60è aniversari de Mortadelo, el 2018. Entremig no es va perdre quasi cap edició, sempre cordial, sempre amable, sempre generós, i un grandíssim conversador”.

Mortadelo és el ganxo. Però ja que hi són, aprofitin per fer-li un cop d’ull a l’exposició amb què comparteix sala, consagrada en aquest cas als 60 anys de Cavall Fort, la longeva revista infantil, introductora al mercat català de sèries mítiques com Espirú i Sergi Grapes, els Barrufets, La patrulla dels Castors, Lucky Luke i Aquil·les Taló, i per on han desfilat personatges autòctons com Massagra, Jep i Fidel i Ot, el bruixot. No hi falten originals de Picanyol i de Madorell, i hi ha –diu Pieras– exemplars de la revista a dojo per als més petits. Per si els calien més excuses per deixar-s’hi caure una tarda d’aquestes que no saben què fer.

Balsa, primer autor confirmat al Saló amb la trilogia ‘La sombra del cóndor’

Havia de venir el 2020 amb la primera entrega de la trilogia La sombra del cóndor, Bajo un cielo español, i de propina, U-47, el sensacional àlbum que recrea l’epopeia del submarí alemany que el 1939 es va colar al santuari de  la Royal Army a Scapa Flow i va enfonsar l’HMS Royal Ark, orgull de l’armada de Sa Graciosa Majestat. La pandèmia ho va suspendre tot, recordin, i Gerardo Balsa es va quedar al calaix de les bones intencions. Fins ara, que Pieras el recupera per triplicat. El dibuixant argentí, que és el primer autor confirmat al pròxim Saló del Còmic, compareixerà amb les planxes de la trilogia sencera, que completen les dues entregues publicades des d’aleshores, De viento y de sangre i La caída de un sueño. Ja saben, les peripècies bèl·liques de Dieter von Moltke, futur as de la II Guerra Mundial, que es va entrenar a la guerra civil espanyola a la cabina d’un He-51 de la Legió Còndor, i Pedro Goya, metrallador d’un Potez 540 de l’aviavió republicana. Serà, recordin, a la 26a edició del Saló, al novembre, cap de setmana per confirmar.