Fa temps que Irina Robles i Juanma Casero piquen pedra en el teatre alternatiu i independent, amb un peu al pur amateurisme i l’altre a la semiprofessionalització. Per donar sortida a aquest neguit van estrenar ara fa un lustre, just abans de la pandèmia, La Feréstec, per format i vocació el més semblant al circuit off de Barcelona –posem que parlo del Versus, del Llantiol o L’Espai Brossa– que mai havíem tingut aquí dalt, i on a banda dels espectacles de l’escola ja s’hi han programat funcions comercials –Nua, Melancolia i Salvatges, per concretar.

Doncs bé: Robles i Casero, Casero i Robles, fan ara un pas més en aquesta aventura entre romànica i temerària i aixequen la primera temporada de teatre d’iniciativa privada que es programa en aquest país nostre, on fins ara les arts escèniques eren vedat exclusiu de les administracions... amb l’alta excepció de Quelcom, especialitzat en muntatges d’humor i de gran format que tenen poc a veure amb el que planteja ara L’Animal. Es tracta, en realitat, d’una prova pilot per comprovar, diu Robles, si hi ha interès en una proposta com aquesta, tant entre els artistes com entre els espectadors. Una proposta singularíssima, per no dir inèdita entre nosaltres: teatre de petit format, de proximitat i que pretén donar una altra sortida a muntatges que fins ara acostumaven a morir immediatament després de l’estrena, o gairebé, que és el que els passa a la majoria de propostes teatrals locals. I tot això, repetim-ho, al marge de les temporades que aixequen les institucions, de fet les úniques que mereixen aquest nom entre nosaltres i amb les quals, adverteix Casero, “no venim ni molt menys a competir, sinó a complementar”.

Tot això es concretarà en una primera temporada que entre el 27 de setembre i l’11 de gener programarà quatre títols i setze funcions, setze, concentrades en els caps de setmana, divendres i matinals inclosos, obert a totes les disciplines i amb estàndards professionals, perquè l’organització ha volgut fugir de la precarietat endèmica que sembla inscrita en l’ADN dels nostres creadors: totes les funcions seran de pagament –entre 10 i 14 euros la butaca, es poden adquirir des de divendres a la pàgina web de L’Animal i atenció, perquè no hi haurà taquilla física– i les companyies ingressaran el preceptiu caixet. Perquè els artistes d’aquí no viuen de l’aire. Exactament com vostè i com jo. Val a dir que per llençar-se en aquesta piscina han comptat amb una subvenció d’Acció cultural i amb la complicitat del Comú escaldenc, amb qui pròximament tancaran un conveni de l’estil que el de la capital té amb Ull-Nu, el Sax Fest i el festival d’orgue. És així com han reunit els 10.000 euros de pressupost d’aquesta primera edició. “Sense la col·laboració institucional hauria sigut inviable”, diuen.

La teca
Pel que fa a la programació, el tret de sortida el donarà Aina Sánchez amb un espectacle encara sense títol que sortirà de la primera residència que convoca L’Animal i que es va endur al juny aquesta antiga alumna de l’escola, avui a l’Institut del Teatre de Barcelona. Sánchez hi toca totes les tecles –dramatúrgia, direcció, escenografia, interpretació– i tots els pals escènics, clown dansa, text manipulació d’objectes, teatre físic... Se n’han programat dues funcions, totes dues matinals, els dies 27 i 28 de setembre.

El seguiran Dones de flors i herbes (25 i 26 d’octubre), el segon espectacle de La Fanga Escènica, la companyia alturgellenca de Joel Pla, Raquel Torrent i Núria Llobet. Amb direcció de la mateixa Robles i sobre un text d’Agustí Franch, hi repassen la vida de les trementinaires de la Vansa que dues vegades l’any sortien a vendre els seus remeis i ungüents, però amb una relectura contemporània que posa sobre la taula temes com la identitat de gènere i la maternitat, i amb els dos peus posats “al Pirineu, la identitat i les arrels”, diu Torrent. L’elenc es completa amb la música i la veu en directe de la cantautora valenciana Xiomara Abelló. Si no poden esperar a l’octubre, aquest divendres, bolo a Estamariu, dissabte a Tuixén i diumenge, a la Vall de Boí.

La tercera proposta serà Benvinguda a la realitat (Una nit amb Aura Puig), la versió escènica del recull de relats homònim de Lara  de Miguel, protagonitzada per Núria Montes i amb direcció de Joan Hernández, que es va estrenar al Comunal a l’última temporada de teatre i que a La Ferèstec tindrà una segona oportunitat. Ja saben: igualtat de gènere i empoderament per a teatre combatiu. Atenció al calendari, perquè se n’han programat sis funcions: del 14 al 16 i del 21 al 23 de novembre.

I per acabar, El circ de les joguines, versió 2.0 de Circ Clown, l’audiovisual inspirat en les figures de Playmobil que Dani Arellano va estrenar deu anys enrere. Per a tota la família i vuit funcions en cartell: del 19 al 21 de desembre i del 9 a l’11 de gener.

Un luxe, com veuen. No hi ha excusa.