Ara fa dos anys va dir adéu-siau. Joan Pieras, l’ànima del saló i de l’Associació del Còmic (ARCA), feia un pas enrere perquè no volia ni eternitzar-se ni fossilitzar-se en el càrrec, deia, per deixar pas a sang nova, a idees noves i a energies renovades, i per viure d’una vegada el saló com un aficionat més, sense l’estrès ni el neguit del director d’orquestra que havia sigut des dels inicis, el 1996. Però tan sols ha aguantat dos anys en segon pla. Es veia venir que allò no era un adéu-siau sinó un fins aviat, i així es va confirmar en l’assemblea que ahir a la nit va elegir la nova junta de l’ARCA després de la renúncia de Josep Samarra, el president des del 2014.

Així que Pieras torna a casa i el Capitán Trueno somriu, no en tinguin cap dubte, com ho fan també els comiquers del país (i rodalia) i tots els inquilins del Museu del Còmic, inaugurat el 2010 a les Fontetes i la segona pota —la primera és el saló— d’aquest somni que ha convertit la Massana en la capital pirinenca de la historieta. Pieras reassumeix la presidència de l’entitat, i no ho fa sol: el secundarà Xavier Álvarez, la seva mà dreta al llarg dels últims anys, des de la secretaria de l’ARCA. Amb dos objectius immediats: tancar el cartell de la 10a edició del saló, molt avançat però amb serrells pendents i que tindrà lloc entre el 8 i el 10 d’abril, i completar el programa anual d’exposicions a les Fontetes.

Es tracta, diu Pieras, de garantir la continuïtat de l’entitat en un any d’especial significat perquè el saló celebra el 20è aniversari. Ho farà com el 2006, quan va bufar les deu primeres espelmes: amb un qui és qui, un catàleg dels autors que han desfilat l’últim decenni pel saló, des de Bernal, Piñol, Mezieres, Paco Roca, Victoria Francés i Picanyol fins a Jan, Ezquerra, Jaime Martín, Corominas, Tharrats i Yslaire o, entre els locals, Planellas, Martín Blanco i el guionista Greg Coonen. El cert, diu, “és que m’hauria estimat més assumir la coordinació tècnica del saló, el disseny del cartell i el contacte amb els il·lustradors, i que algú altre exercís de cara visible de l’ARCA, però no ha pogut ser i òbviament tant l’ARCA com el saló són com dos fills meus: si em necessiten no els abandonaré”.

Sap que no tornaran les vaques grasses que la crisi s’endugué: aquells salons amb una quinzena de convidats i que s’allargaven quinze dies. Ell va ser el primer a estrènyer-se el cinturó, un exercici de realisme que ha permès arribar fins aquí mentre transatlàntics molt més ambiciosos —el monumental Museu del Còmic que la Generalitat pretenia obrir a Badalona— es van quedar als plànols. El sentit comú seguirà presidint el programa de l’ARCA, amb el seu centenar de socis i els seus 20.000 euros de pressupost, procedents majoritàriament de les arques comunals. Amb dues fites més per al 2016: obrir pàgina web —ja seria hora, la veritat— i connectar el fons bibliogràfic del museu de les Fontetes al catàleg virtual de les biblioteques públiques. ¿Poca cosa? Potser sí. Però amb Pieras al timó, tot sembla de nou possible.

Redondo, Oriol i Corominas, del 8 al 10 d’abril al saló

Falta per confirmar l’últim dels il·lustradors que participaran en la 20a edició de La Massana Còmic, però ja podem anar salivant amb els que segur que vindran: torna per fi Enrique Corominas, una de les estrelles de la il·lustració espanyola i portadista habitual de la sèrie Juego de tronos, que es va estrenar al saló ara fa dos cursos. Ara vindrà amb els olis originals i en gran format de la sèrie, habitualment exposats a la llibreria Gigamesh de Barcelona, un dels temples del còmic hispà. L’acompanyaran Oriol Hernández (La piel del oso), Daniel Redondo (La marque de la sorcière), Mateo Guerrero (Gloria victis), Ana Ocina (Croqueta y empanadilla) i Mamen Moreu (Resaca). I cau a última hora del cartell el barceloní Daniel Torres, que acaba de publicar La casa. I és que no es pot tenir tot.