
Amb la col·laboració de la Universitat d’Andorra (UdA), l’editorial Andorra acaba de publicar la primera edició bilingüe, en francès i català, del llibre Andorre ou les hommes d’airain / Andorra o els homes d’aram, novel·la clàssica d’Isabelle Sandy (1884-1975).
La novel·la transcorre al començament del segle XX, en una Andorra pràcticament desconeguda pel món. Els costums, les creences, la manera de viure es perpetuen des de fa segles, gairebé sense canvis, en una societat en què la família és més important que l’individu i l’honor de la casa s’ha de defensar per damunt de tot.
Isabelle Sandy descriu el lligam entre terra i home amb un realisme que només algú coneixedor de la muntanya pirinenca com ella podia fer. El volum inclou una breu biografia de l’autora i documentació diversa sobre l’obra, a càrrec de Jean-Claude Chevalier, professor de l’UdA.
L’any 1922, Isabelle Sandy descriu l’Andorra de començament del segle XX a la novel·la Andorra o els homes d’aram. El 1941, el cineasta gascó Emile Couzinet en fa una pel·lícula, en plena ocupació, a cavall entre Andorra i França. Finalment, cinquanta anys més tard, Jean-Claude Chevalier fa una novel·la sobre el rodatge d’aquesta pel·lícula, novel·la que titula Guerra, terra i estrelles, que es va publicar l’any 2002.
Isabelle Sandy, pseudònim d’Isabel Dieudonnée Marie Fourcade Xardel, va ser escriptora i periodista francesa. Al llarg de la seva trajectòria va escriure molt sobre la seva regió, però també va publicar altres novel·les. La seva obra consta de sis col·leccions de poemes, més de quaranta novel·les i nombrosos contes i articles publicats en diferents revistes i diaris. També va presentar diferents programes de ràdio a Tolosa i a Radio Andorra, que van ser molt populars a l’època.
En el seu extens currículum com a escriptora, la novel·la Andorre ou les hommes d’airain no és l’única en què Sandy parla del Principat o s’hi centra. L’any 1938 la periodista i escriptora gal·la va publicar Les nuits andorranes, i anys més tard, concretament el 1949, va veure la llum el llibre titulat La nouvelle Andorra.