Amb un pressupost de 900.000 euros, absorbeix la Temporada de la capital i l’Ordino Clàssic i tindrà tres anys de ‘prova’.

Es dirà finalment ClàssicAnd, ha nascut gràcies a la insòlita complicitat de set institucions (el ministeri de Cultura, Andorra Turisme, els comuns de la capital i Ordino, MoraBanc i Crèdit Andorra, i de postres, el Consell General, que cedeix la seva plaça per a dos dels espectacles), que l’han dotat generosament amb un pressupost de 900.000 euros, i com vam avançar setmanes enrere aquí mateix, Joan Anton Rechi serà el director artístic de la criatura. De fet, ja ho és, hi exercia entre bambolines des de fa setmanes, per no dir mesos, perquè la presentació pública del festival va venir amb el pack complet i el cartell de la primera edició tancat. ClàssicAND –amb accent– neix amb l’ambiciós objectiu de fer-se un lloc entre els festivals internacionals de música clàssica (jugarà a la lliga de Peralada, Cap Roig, Aix en Provence i companyia, segons Rechi) i convertir-se en el “tret de sortida” de la temporada d’estiu.

El segon el té garantit gràcies al calendari, perquè les vuit propostes del programa oficial (n’hi haurà un d’alternatiu que ahir no es va desvelar) es concentraran en els dos primers caps de setmana de juny. El primer ja es veurà, i caldrà primer de tot que ClàssicAND tingui l’oportunitat de consolidar-se. Per això li caldrà continuïtat, que és el que precisament va demanar ahir el director artístic: “El festival d’Aix, avui referència mundial en l’àmbit de la música clàssica i la dansa, va néixer de la forma més modesta. Però ha tingut 75 anys per fer-se el nom que té avui. Esperem que ClàssicAND tingui l’oportunitat de tenir una trajectòria tan longeva, encara que nosaltres no l’arribem a veure”. De moment, l’acord a sis bandes que ha fet possible aquest miracle tindrà una vigència d’un any, i s’anirà renovant de forma tàcita durant els tres primers cursos. Per això Rechi creuava ahir es dits: “M’agradaria que tingués aquests tres anys de prova. La meva intenció és involucrar-m’hi plenament. Estic contentíssim de tornar a casa, per a mi és un somni fet realitat, i ara el que cal esperar és que tingui continuïtat”.

En aquesta línia va apuntar el ministre de Turisme en funcions, Jordi Torres, que exercia ahir d’amfitrió: “Caldrà fer el balanç reglamentari quan conclogui aquesta primera edició, però està clar que hi hem posat tots els ingredients i tots els recursos perquè sigui un èxit”. Un èxit que d’altra banda no es mesurarà, adverteix Torres, en termes estrictament numèrics: “Es tracta de posicionar Andorra en un àmbit que vagi més enllà dels grans esdeveniments esportius per disposar de més contingut en l’àmbit de la comunicació internacional i atreure una altra tipologia de turisme. I de fer-ho, a més, en temporada baixa. L’objectiu no és el retorn econòmic, sinó en imatge, volem vendre que també som un país que es precoupa per la cultura”.

Els cònsols de la capital i d’Ordino van expressar el compromís respectiu amb el nou festival: “Hi havíem de ser, en un projecte que és important tant per a Ordino com per al país, perquè estic convençut que situarà Andorra en els principals circuits artístics, renovarà públics i atraurà visitants interessats per la cultura”. Per Astrié, ClàssicAND serà “un vector cultural i un projecte de cohesió social tant per a la parròquia com per al país”.

Pel que fa al tall, les vuit propostes del cartell oficial deparen un menú que combina la música clàssica amb la dansa contemporània i les arts escèniques. Els plats forts de la programació serà el recital de la mezzo georgiana Anita Rachvelishvili (9 de juny) i l’estrena europea de Makon, l’última producció de la Vertigo Dance Company, formació puntera de la dansa contemporània israeliana (10 de juny), per no parlar de l’Stabat Mater de la inauguració, amb acompanyament de l’ONCA, i la pastilla popular de la programació, la projecció de Jurassic Park amb motiu del 30è aniversari de l’estrena i amb banda sonora en directe a càrrec de l’Orquesta Simfónica del Reino de Aragón (4 de juny). Entre les propostes musicals cal no oblidar el recital del tenor ucraïnès Vaslentin Dituyk i The Juliet Letters, d’Elvis Cotello, a càrrec de Benny Benack III. Hi haurà també una funció multidisciplinària, Viure/Morir, amb Rossy de Palma i l’arpista Xavier de Maistre (3 de juny), i atenció a l’espectacle a l’aire lliure que oferirà el ballarí i coreògraf Yoann Bourgeois, que ho està petant amb l’escala d’Opening.

Pel que fa als escenaris, ClàssicAnd es distribuirà entre la capital (Centre de Congressos, plaça del Consell, Parc Central i avinguda Meritxell), Encamp (Ràdio Andorra) i Ordino (Auditori Nacional). Els preus oscil·laran entre els 30 i els 80 euros, a banda dels espectacles a l’aire lliure, que seran gratuïts.

La Temporada de la capital i Ordino Clàssics, als llimbs

L’objectiu obertament admès del nou ClàssicAND és concentrar en un sol cartell l’oferta de música clàssica fins ara dispersa entre la Temporada de la capital i Ordino Clàssics. Respecte a la primera, Astrié va dir que “no volia enterrar-la” i no va descartar que a la tardor es pugui programar algun esdeveniment sota el paraigua d’una marca amb 30 anys de trajectòria. Però tampoc va posar la mà al foc. Mortés, de la seva banda, va advertir que la proposta de Govern per aixecar ClàssicAnd va venir quan ja s’havien contractat per aquest any dos concerts per a l’Ordino Clàssics, que es mantindran, com es mantindrà també el concert de Cap d’Any. I l’any que ve, Déu dirà.