Diari digital d'Andorra Bondia
El violinista i compositor Pablo de Sarasate (Pamplona, 1844-Biarritz, 1908) nen prodigi i ‘celebrity’ de la música clàssica del XIX.
El violinista i compositor Pablo de Sarasate (Pamplona, 1844-Biarritz, 1908) nen prodigi i ‘celebrity’ de la música clàssica del XIX.

Sarasate reivindicat


Escrit per: 
A. L. / Foto: BonDia

Manuel Alonso enregistra un disc amb la transcripció per a guitarra de sis obres del violinista i compositor espanyol.

Si el lector ha trepitjat mai Pamplona, preferentment abans o després dels Sanfermines, mai durant, és segur que haurà desfilat en alguna ocasió pel passeig de Sarasate, l’equivalent pamplonès i en petit de la barcelonina Rambla de Catalunya que du el nom del que probablement hagi sigut un dels més virtuosos intèrprets espanyols, al costat de Ricard Vinyes i Pau Casals, i que va ser primer nen prodigi i després tota una celebrity de la música clàssica del XIX, a l’estil del que avui poden ser Lang Lang, Yo-Yo Ma o Ann-Sophie Mutter.

Doncs bé, des d’ara mateix ja tenim el nostre vincle amb Pablo de Sarasate (Pamplona, 1844-Biarritz, 1908): Manuel Alonso ha agafat sis obres del compositor navarrès originalment escrites per a violí i piano, Habanera, Zapateado, Romanza andaluza, Playera, Jota navarra i Malagueña, i n’ha fet la transcripció per a violí i guitarra, cosa d’altra banda natural si tenim en compte que Alonso és un virtuós de la guitarra –com saben perfectament els seus alumnes de la Grandàlia i els que hagin seguit la trajectòria del projecte Latin Stride Piano, al costat de Jordi Barceló–.

Què hi fa un guitarrista mexicà  especialitzat en la música flamenca i establert entre nosaltres interessant-se per un virtuós del violí navarrès del XIX? Doncs actualitzar-lo, reivindicar-lo i posant-lo a l’abast de l’aficionat contemporani. “Fent justícia”, resumeix, perquè no existia fins ara cap transcripció per a guitarra de l’obra de Sarasate i era una llàstima perquè –diu Alonso– “estem parlant d’un dels abanderats del nacionalisme musical espanyol que es va inspirar obertament en la música folklòrica, i no hi  ha cap instrument més espanyol que la guitarra”.

L’oportunitat li va donar anys enrere el violinista barceloní César Arístides Mateos, que li va demanar d’acompanyar-lo en un programa consagrat exclusivament a Sarasate: “Per a la meva sorpresa, no hi havia res per a violí i guitarra, així que m’hi vaig posar jo”. De fet, insisteix, es tracta d’un compositor especialment virtuós, fins al punt que pocs violinistes el tenen al repertori més enllà d’un bis. Raríssimament un programa sencer. D’aquella aventura primigènia en sortirà ara un disc que enregistraran al desembre als estudis de la Grandàlia i coincidint –no per casualitat– amb la 4a edició del Festival internacional de guitarra, que tindrà lloc del 9 al 12 de desembre. S’hi presentarà el llibre de partitures, publicat per la casa Piles, l’única editorial espanyola que publica partitures, i el concert de gala, a càrrec un any més de l’Orquestra de Guitarres de Barcelona, estarà dedicat com es poden imaginar a Sarasate. 

El festival de guitarra estrena concurs
Després de l’impàs de l’any passat, el Festival internacional de guitarra recupera aquesta 4a edició el format original amb un cartell que inclou concerts –En Clave de Son i Il FGratelli La Strada–, tallers d’ukulele i d’efectes per a guitarra elèctrica a càrrec d’Edu Cabrera, i atenció, el primer Concurs internacional de guitarra. L’objectiu és acostar-se al Sax Fest, “un model d’èxit i en què emmirallar-nos”.

Andorra
Manuel Alonso
guitarra
festival
Sarasate
Barceló
latin
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic