Diari digital d'Andorra Bondia
L’església de la PIetà, on es troba el pavelló andorrà, és l’edifici blanc del fons, a la dreta del ‘campananile’ de San Marco.
L’església de la PIetà, on es troba el pavelló andorrà, és l’edifici blanc del fons, a la dreta del ‘campananile’ de San Marco.
Fragment de la multiinstal·lació 'Future is Now', que Shagti exposa al pavelló andorrà de la 53a Biennal de Venècia.
Fragment de la multiinstal·lació 'Future is Now', que Shagti exposa al pavelló andorrà de la 53a Biennal de Venècia.
Fragment de la multiinstal·lació 'Future is Now', que Shagti exposa al pavelló andorrà de la 53a Biennal de Venècia.
Fragment de la multiinstal·lació 'Future is Now', que Shagti exposa al pavelló andorrà de la 53a Biennal de Venècia.
Fragment de la multiinstal·lació 'Future is Now', que Shagti exposa al pavelló andorrà de la 53a Biennal de Venècia.
Fragment de la multiinstal·lació 'Future is Now', que Shagti exposa al pavelló andorrà de la 53a Biennal de Venècia.

Shangti ja ho havia intuït


Escrit per: 
Redacció / Fotos: SFGA

La catastròfica marea alta de dimarts a Venècia obliga a clausurar els pavellons de la Biennal, inclòs el de la Pietà.

La mare naturalesa li ha vingut a donar la raó a Philippe Shangti: un dels arguments de Future is Now, la instal·lació que presenta a la 53a edició de la Biennal de Venècia, és la crítica del canvi climàtic. I el canvi climàtic és amb tota probabilitat, deia ahir l’alcalde de Venècia, Luigi Brugnaro, la causa de la catastròfica acqua alta, o marea alta, que va tenir lloc dimarts al vespre, que va fer pujar 187 centímetres el nivell de les aigües i que va deixar el 80% de la ciutat anegada.

Una revinguda com no es veia des del 1966, aleshores l’aigua es va enfilar fins als 194 centímetres, que al tancament d’aquesta edició havia causat un mort i que va tenir com a efecte col·lateral la clausura temporal i per precaució del recinte de la Biennal i també dels pavellons adjacents, com és el cas del nostre i que com és sabut ocupa una sala de l’Istituto della Pietà. Una ubicació privilegiada, ben bé al costat del Gran Canal i a dos minuts a peu de la plaça de San Marco.

Segons el telegràfic comunicat emès ahir pel Govern, el pavelló va seguir les instruccions de l’organització i va tancar provisionalment les portes, però les obres de Shangti ni van resultar “malmeses” ni van patir cap dany “important”. Això, en una primera estimació pràcticament a ull nu, perquè els talls d’electricitat van deixar l’edifici sense llum i van impedir efectuar-ne una valoració “exhaustiva”. Aquest examen per comprovar l’abast exacte dels possibles danys es practicarà aquest matí, quan està prevista una nova inspecció de la sala.

El Govern descartava ahir, com ja s’ha dit, danys “importants”, però tenint en compte que el pavelló es troba en una sala del complex de la Pietà a nivell del carrer, i que les aigües han pujat quasi dos metres, caldrà esperar aquesta diligència per cantar victòria. Tampoc no ha transcendit si avui mateix es reobriran els pavellons o si caldrà encara esperar que les aigües baixin, però el cas és que l’alcalde Brugnaro va demanar ahir al govern italià la declaració de l’estat d’emergència i que les imatges que arriben de Venècia eren quasi apocalíptiques, per no dir que dignes de la Biennal, amb embarcacions d’eslora considerable estampats contra els edificis, la plaça de San Marco impracticable i veïns i turistes desplaçant-se per carrers convertits en rieres i amb l’aigua a l’alçada dels genolls.

l cas és que aquest imponderable meteorològic s’ha produït quan amb prou feines falten deu dies per a la clausura oficial d’aquesta edició de la Biennal, prevista per al 24 de novembre. En aquesta cinquena aventura veneciana, Cultura va confiar en el projecte de Shangti, que va resultar guanyador d’un concurs devaluat des del començament perquè només hi concorrien quatre artistes. Future is Now es va acabar imposant a Autoestima 2.0, el projecte del canillenc Martín Blanco, i constitueix una “crítica al consumisme exacerbat” i també un toc d’atenció contra el canvi climàtic –deia al maig la comissària, Eva Martínez– a través d’una multiinstal·lació dividida en mitja dotzena d’àmbits que combinen la fotografia hiperrealista de gran format  amb l’escultura i la videoescultura, tot plegat amb una dèria grafòmana –perquè Shangti omple les obres de frases, conceptes, lemes, crides i etiquetes– i una estètica cosina germana de la publicitat, que recorre a un erotisme light estil Newton i que frega conscientment el kitsch.

Perquè no hi faltés res, al maig va saltar una pintoresca polèmica a compte de la factura de 35.000 euros que la delegació andorrana va abonar a l’hotel Savoia & Jolanda. Una polèmica que va arribar al Consell General. Al final va resultar que si no havia transcendit mai aquesta partida era perquè fins ara no s’havien desglossat les despeses venecianes, que aquests 35.000 euros eren una factura similar a la d’edicions anteriors, i que el sobrecost respecte al 2017 ascendia en total a 20.000 euros. 

Andorra
Biennal
Venècia
shangti
Future Is Now
inundacio
marea alta
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic