Tan sols hi havien desfilat dues de les vint propostes programades per la Xarranca.

Si s’havien acostumat a badar uns minuts davant dels vidres de la Peixera, als baixos d’ArtalRoc, per contemplar les exposicions que s’hi succeïen setmanalment des que l’1 de desembre va arrencar-hi el Projecte Haiku, els hem de donar una mala notícia: la Xarranca l’ha suspès temporalment fins que es resolguin les humitats que en dies freds entela els vidres, sembla que a causa de l’aigua calenta provinent de la veïna font del Roc del Metge que circula per sota de l’edifici. Però que faci fred és el que acostuma a passar a l’hivern per aquestes latituds nostres.

El cert és que la Xarranca ja fa dos cursos que exposa periòdicament a La Peixera, i que els problemes d’humitats eren coneguts, però no ha sigut fins ara, amb el Projecte Haiku, que la sala està ocupada de forma continuada. De fet, estava previst que les exposicions s’hi succeïssin fins a finals d’abril. El problema no és només que els vidres entelats provoquen una escassa visibilitat de la sala, que d’altra banda acostuma a estar tancada de forma que les obres s’han de contemplar des de fora, sinó el perill que la humitat i les goteres que genera la condensació i que es filtren per la coberta metàl·lica representen per a les mateixes obres: “No ens podíem arriscar que es malmetessin”, diuen des de la Xarranca.

El ministeri ja n’està informat, i la qüestió és ara si les humitats es poden eliminar, i com: des de l’associació suggereixen que una possible solució seria practicar obertures als murs de vidre perquè hi circuli l’aire. Però serà el ministeri qui decidirà què i quan. Quan es resolgui el problema es reprendran les exposicions del Projecte Haiku: fins ara hi havien desfilat Manel Gibert i Loli Rodríguez Galdeano, amb Al sol que bat la penya, i Yolanda Blasco i Eva Arasa, amb Haikus a dues veus. El tercer torn havia de ser per a Marta Deu i Josep Maria Martín Kala, amb Kon’nichi’wa.

Si persisteix el problema se suspendran fins a l’abril, amb la confiança que amb el bon temps s’acabin les humitats. I fins l’hivern que ve. Convé en aquest punt recordar que ArtalRoc és l’hereu del primitiu CIAM, un projecte amb què Toni Martí, en els seus temps de cònsol, pretenia revitalitzar la part alta de Carlemany, i que va costar 2,5 milions d’euros. També, que la sala d’exposicions gran –la que hi ha a sobre de La Peixera, per entendre’ns– ha tingut històricament greus problemes d’humitats, i que en alguna ocasió s’hi han vist cubells per les goteres.