Arrenca la pretemporada de Nadal amb tres presentacions en perspectiva: la primera, imminent, demà a l’hotel Festa Brava de la capital –cortesia de la llibreria la Puça– amb Teresa Colom, que debuta en la distància llarga amb la novel·la Inconsciència, i l’historiador Climent Miró com a mestre de cerimònies. Colom s’ha atrevit amb una història d’anticipació, que s’ambienta al 2090, en una Terra on és possible digitalitzar la ment i transferir-la a un superordinador on sobreviure virtualment a la mort física. El mateix duet repetirà dimarts que ve al centre cultural Les Monges de la Seu, el mateix dia que Àlvar Valls presentarà a la Fada El dinovè protocol: també en aquest cas es tracta d’una estrena rigorosa, perquè Valls havia publicat relats infantils però mai no s’havia atrevit –fins ara– amb la ficció per a adults. Doncs ara ho fa amb una ucronia que especula amb el que hauria pogut passar si la independència que el Parlament català va proclamar il·legalment el 27 d’octubre del 2017 hagués anat acompanyada de l’efectiva implementació de la República catalana. I tot, gràcies al (inexistent) dinovè protocol del títol, que completava els divuit informes emanats del Consell Assessor per a la Transició Nacional i preveia fins a l’últim detall com fer realitat el somni de la independència: res d’això va passar, però Valls ho ha imaginat perquè com a mínim en la ficció existeixi una República Catalana. I finalment, Maria Barbal, que desfilarà el 26 de novembre per la biblioteca d’Encamp amb A l’amic escocès, quarta i de moment última entrega de l’anomenat cicle del Pallars, junt amb Pedra de tartera, Mel i metzines i Càmfora.